Paul Meeuws: Het Nieuwe Nut
| |
Het Nieuwe Nut Paul Meeuws |
| |
Na de commissie Dijsselbloem niks geen competenties meer, of leren leren, maar Spelling, Rekenen, Jaartallen! Goddank! Toch houd ik mijn hart vast voor de volgende tunnelvisie, want ik hoor het de schoolbesturen en hun directeuren de politiek en elkaar al nazeggen: Het Nieuwe Nut! Je mag nu wel weer zoals vroeger voor de klas, maar alleen om rijtjes erin te stampen en te overhoren.
Al meer dan vijfendertig jaar trek ik mij zo weinig mogelijk aan van wat didactische hulptroepen mij op gezette tijden komen wijsmaken. Dat valt niet altijd mee. Zo moest ik ooit voordat de les begon met tafels en stoelen schuiven omdat ik gezichten wilde zien en geen ruggen. En nog steeds moet ik tegen de trend in mijn leerlingen uitleggen waarom de uitvinder van de aloude agenda de Nobelprijs verdient en die van de modieuze studieplanner niet. Niettemin blijft voor mij de school wat hij volgens mij dient te zijn: een tempel van cultuur, waarin kinderen leren wat nut heeft en wat niet, wat belangrijk is en wat niet, en soms is dat laatste omgekeerd evenredig aan het eerste. Sommige onnutte zaken zijn in een cultuur, dus in het onderwijs, nu eenmaal van het grootste belang, ook al hoef je er niet een speciaal vak van te maken. Behalve dat ik mijn leerlingen zo goed mogelijk leer lezen en schrijven, doe ik in mijn lessen veel onnuts, lees ik gedichten en verhalen met ze, beluister en bespreek ik de gevoelens en gedachten die daardoor bij pubers worden opgeroepen. Dat heet algemeen vormend onderwijs. Als ik kamerleden hoor roepen wat daar straks allemaal niet meer in mag, en daarbij bedenk wat de jongste generatie leerkrachten aan algemene kennis in huis heeft, slaat de schrik mij om het hart. Net als indertijd bij de invoering van de basisvorming. |
| |
| 19-02-08 drs.J.W.Swaen www.blikopdewereld |
Wie is online
We hebben 127 gasten online
De Dood als Machtsmiddel

Dit boek gaat over de Dood als Machtsmiddel, Moord en Doodslag door verpleegkundigen. Het proces tegen Lucia de Berk, de Haagse verpleegkundige die tot levenslang werd veroordeeld, zonder directe bewijzen, leidde ertoe dat ik een onderzoek startte naar het voorkomen van Moord en Doodslag door verpleegkundigen. Dit onderzoek betreft een vijftal strafzaken in Nederland en een aantal strafzaken in Duitsland, België, Oostenrijk/Zwitserland en Engeland. Uitgeverij Boekscout ISBN 9789088346798 prijs € 17,95. Men kan het ook bij mij bestellen.