Een geestige vorm van zelffelicitatieAleid Truijens in Volkskrant 16 september 2008drs.J.W.Swaen Historicus www.blikopdewereld.nl |
Scholen zijn op de goede weg, meent de hoogste baas van het voortgezet onderwijs. De ‘feiten’ die hij aandraagt blijken echter niet meer te zijn dan de meningen van de schoolbesturen. Groot nieuws! Sjoerd Slagter, voorzitter van de VO-raad, de hoogste baas in het voortgezet onderwijs, vindt ‘lezen, schrijven en rekenen’ weer belangrijk! Ook noemt hij leerlingen kennis bijbrengen ineens ‘een kerntaak’ van het onderwijs. De commissie-Dijsselbloem concludeerde dat die kerntaak ‘jarenlang ernstig verwaarloosd’ was. Zou Slagter, die in dat vernietigende oordeel slechts bevestigd zag dat de overheid zich niet met onderwijs mocht bemoeien, zich de kritiek op zijn falende sector toch aantrekken? Zijn woordkeus wijst daarop. Of beseft hij dat kennis het tegenwoordig in de publieke opinie goed doet? Zo kennen we hem niet, Slagter. Vorig jaar hoorden we hem nog betogen dat in onze ‘polyvalente’ samenleving ‘geijkte, rationele kennis’ had afgedaan en dat ‘kennis niet langer de unieke kracht is van de leraar’. Eerder, toen Slagter collegevoorzitter was van de Scholengroep Christelijk Onderwijs Zwolle, bestempelde hij in een brochure leerlingen tot ‘makers’ van hun eigen kennis. ‘De Net-generatie bepaalt zelf wat feiten zijn.’ Feiten Nu is Slagter ineens dol op feiten. Hij slaat mij ermee om de oren in een reactie, gisteren in de Volkskrant, op mijn vorige column waarin ik betoogde dat de autonome school een historische vergissing is. Volgens Slagter missen mijn beschuldigingen iedere grond. ‘Eerst maar eens wat feiten’, schrijft hij. Slagter wappert met een recent rapport van het SCP, De school bestuurd, waarin het planbureau ‘oordeelt’ dat scholen ‘op de goede weg zijn’. Vreemd: sinds wanneer is het aan feitenvergaarder SCP om oordelen te vellen? Toch maar even dat rapport erbij gehaald. Nee hoor, het SCP oordeelt helemaal niet over de schoolbesturen. Het rapport doet verslag van een enquête onder schoolbestuurders. Die vinden zelf – niet verrassend – dat ze het bijzonder goed doen, oog hebben voor de noden van de leraar en zorgvuldig overheidsgeld beheren. De ‘feiten’ die Slagter aanvoert zijn dus de meningen van zijn eigen club. Dat is nog eens een geestige vorm van zelffelicitatie! Lof Het is sneu, maar het is lang geleden dat iemand buiten de eigen groep schoolbestuurders lof toezong. Maria van der Hoeven, de vorige minister van Onderwijs, bemoeide zich liever niet met de scholen, maar zelfs zij kreeg na een tijdje door waar de schoen wrong: de vrijheid van besturen leidde niet tot vrijheid voor de leraar, maar tot een bureaucratische kleilaag. De ‘feiten’ die Slagter aanvoert zijn meningen van zijn eigen club ‘Docenten moeten een van onze belangrijkste gesprekspartners worden’, schreef ze op 14 februari 2006 in de Volkskrant. Helaas kwam dat er binnen haar termijn niet meer van.
|
| 17-09-08 drs.J.W.Swaen www.blikopdewereld.nl |