We hebben 277 gasten online

Recensie 'Juliana' Vorstin in een mannenwereld Jol...
08 dec 2016 13:27

Deze biografie van Juliana is het lezen alleszins waard. Wat een prestatie eigenlijk. Want ga er maar even aanstaan om van deze Oranjetelg, die nadat haar moeder Wilhelmina vijftig jaar lang van 1898  [ ... ]

Recensie 'Wat kan ons gebeuren' Gerrit Hoogstraate...
17 nov 2016 12:58

In deze roman staat centraal het leven van een Amsterdamse politieman en is voor een deel gebaseerd op de familiegeschiedenis van de auteur. De roman speelt vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog en sc [ ... ]

Vervolging JodenVerder lezen

Recensie 'Geboren uit een roos' Tineke Aarts

Geboren uit een roos Tineke Aarts

'Geboren uit een roos' is het derde deel uit de Bonave-trilogie. En dat kan een prestatie worden genoemd. Na het verschijnen van het eerste deel 'Familiebezit' volgde in 2016 'Marguerite' Lees de recensie daarvan Recensie 'Marguerite' Tineke Aarts. En nu dan het derde deel. Opnieuw volgen we de familie Bonave, nu aan de hand van Juliette Bonave, die in 'Familiebezit' besloot haar intrek te nemen in de verlaten wijnboerderij van haar familie. Zij zet de traditie voort van vrouwen die vertrouwen op hun eigen kracht en tegen de heersende conventies in gaan om hun doelen te bereiken. Juliette wil kost wat kost het wijngoed weer op de kaart zetten door het ontwikkelen van een bijzondere wijn: de Bonave Passion. Een ieder begrijpt dat een en ander betekent dat er een nieuwe weg moet worden ingeslagen. Maar het verleden blijkt een grote rol te spelen.

Opnieuw slaagt Tineke Aarts er in de geschiedenis van Frankrijk naadloos in te passen in de ontwikkelingen die Frankrijk vanaf de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. De rol welke de regering Petain en het regime van Vichy hebben gespeeld heeft blijkbaar diepe sporen nagelaten in de plaatselijke gemeenschap. Ten onrechte werden personen verdacht van collaboratie, terwijl werkelijke collaborateurs veelal ongestraft zijn gebleven.  Dat had verstrekkende gevolgen, die nog zeer lang een rol zouden spelen. Feit en fictie worden door Tineke in elkaar geweven op een wijze die model staat voor het huidige Frankrijk en de manier waarop men omgaat met de erkenning van collaboratie en vervolging van de Joden tijdens de Tweede wereldoorlog. Uiteindelijk blijkt dat Juliette er in slaagt haar doel te bereiken en blijkt de Bonave Passion een gouden toekomst te hebben. Dat geldt natuurlijk ook voor Rosa, geboren als nieuwe telg van de familie Bonave.

Titel: Geboren uit een roos.

Auteur: Tineke Aarts.

Uitgeverij: Lemontree Books ISBN 978908256425 € 19,95