We hebben 279 gasten online

Recensie 'John Kraaijkamp' Xandra Knebel

John Kraaijkamp biografie

De biografie van John Kraaijkamp, geschreven door Xandra Knebel geeft een uitstekend inzicht in het leven van John Kraaijkamp (1925-2011). John Kraaijkamp is een ongewoon verschijnsel in de Nederlandse theater-, amusements- - en televisiewereld. De geschiedenis van een gecompliceerd en buitengewoon talentvol mens. In feite is Kraaijkamp meer dan een komiek. De combinatie van zijn komische talent met zijn grote acteertalent is ontegenzeggelijk de reden waarom hij zo'n unieke plaats inneemt in de Nederlandse theater- en amusementswereld. De verwachting van het publiek dat een vrolijk theaterleven en vrolijk persoonlijk leven met zich meebrengt, wordt lang niet altijd ingelost.

Zijn huwelijken, depressiviteit en alcoholverslaving waren de andere kant van zijn persoonlijk leven. Des te opmerkelijker is dat zijn professionele leven door successen gekenmerkt wordt,  omdat het werk van Kraaijkamp juist de remedie is geweest die hem altijd op de been heeft gehouden. Van komiek naar zeer gewaardeerde acteur. Hij speelde in talrijke series zoals De Weekendshow, De Jonny en Rijkshow, De Jonny Kraaijkamp Show, 'n Paar apart en Een Zonnetje in huis. Hij ontving de in 1984 de Louis' d'Or voor zijn acteerwerk. Daarnaast speelde hij in speelfilms zoals De Aanslag van Fons Rademakers en in De Wisselwachter van Jos Stelling en werd  onderscheiden met een Gouden Kalf. Won de Johan Kaartprijs in 1988 en Joop van den Ende stelde  in 2000 de John Kraaijkamp Musical Awards in om de bijzondere prestaties van uitvoerende kunstenaars in musicalproducties te eren. Dit om Kraaijkamp te eren voor zijn totale ouvre als acteur die het hele scala omvat van nachtclubartiest tot Sakespeare-acteur. Geen wonder dat hij uitgroeide tot dé publiekslieveling van Nederland.

Titel: John Kraaijkamp

Auteur: Xandra Knebel

Uitgeverij: Nieuw Amsterdam ISBN  9789046807071 € 7,90