We hebben 288 gasten online

Recensie 'Huis van Herinneringen' Nicci Gerrard

Huis van herinneringen Nicci Gerrard

Nicci Gerrard is de vrouwelijke helft van het succesvolle schrijversduo Nicci French. In 2003 verscheen haar solodebuut 'De Onderstroom'. Waarna verschillende andere boeken volgden. Huis van Herinneringen is het eerste boek dat ik van Nicci Gerrard heb gelezen en ik moet zeggen met veel plezier. Op de cover van het boek wordt nog vermeld: 'Een onmogelijke liefde bepaalt het leven van een familie'., en dat blijkt maar al te waar te zijn. Eleanor is inmiddels 94 jaar oud en besluit dat haar geheimen bewaard moeten worden. Zonder dat ze zichzelf realiseert dat het verbranden van haar persoonlijke papieren er toe leidt dat ze uiteindelijk toch in een verzorgingshuis moet gaan wonen. Door de door haar ontstane brand, gelukkig kon die gedoofd worden, staat het voor haar kinderen vast dat ze niet meer alleen kan blijven.

Nu uiteindelijk het huis en alles wat zich erin bevind opgeruimd moet worden, besluit Eleanor dat niet een van haar kinderen of kleinkinderen haar persoonlijke bezittingen ordent en beschrijft, maar zijzelf. Haar kleinzoon stelt haar dan voor dat zij zijn vriend Peter daarbij inschakelt en Eleanor gaat daarmee akkoord. Van het begin af aan ontstaat er een band tussen Eleanor en Peter en langzamerhand deelt Eleanor het grote geheim van haar leven met hem. Een gepassioneerde liefde blijkt ten grondslag te liggen aan de familiegeschiedenis. Nicchi Gerrard is er prima in geslaagd met gebruikmaking van de gebeurtenissen van voor de Tweede Wereldoorlog en daarna een levensverhaal te schetsen, van een vrouw die uiteindelijk er toe komt haar gepassioneerde liefde aan Peter te vertellen. Een voor velen herkenbaar boek waarin de tijd als een rivier verder stroomt, maar onverbiddelijk is en herinneringen aan grote liefdes doet opbloeien.

Titel: Huis van Herinneringen

Auteur: Nicci Gerrard

Uitgeverij: De Boekerij ISBN: 9789022558416 € 19,90