We hebben 308 gasten online

Trip naar Boedapest van 29 april tot 2 mei 2018

Gepost in Reisverslagen

Zondag 29 april 2018

Vliegreis van Eindhoven naar Boedapest. Vertrek 9:10 uur met Wizz-Air uit Eindhoven. Aankomst om 10:50 in Boedapest.

Als ik aan Boedapest denk zie ik altijd de filmbeelden voor mij van de Hongaarse Opstand in 1956. Zeer indringend videomateriaal. Daarom is het nu eens goed om de stad Boedapest te bezoeken om het beeld duidelijker te vormen. Natuurlijk kijken we ook naar aanwijzingen die nog aan de Hongaarse Opstand herinneren, maar we kozen ook Boedapest als bestemming omdat het een heel mooie stad schijnt te zijn. In dat opzicht werden we niet teleurgesteld. Daar kwam bij dat de temperatuur zo rond de 29 graden Celsius was en dat was een godsgeschenk.

Na aankomst in Boedapest, we waren met z’n zessen, bestond de eerste opdracht eruit om een Boedapest Travel Kaart te kopen. Bij de uitgang van de terminal bleek dat te kunnen. Personen ouder dan 65 jaar mogen gratis gebruik maken van het Openbaar Vervoer in Boedapest. Daar heb ik dus zelf van geprofiteerd. De Boedapest Travel Card is goedkoper dan de Boedapest Card.

Na verlaten van de terminal op zoek naar bus 200E die ons naar de stad brengt en wel naar het metrostation M3 lijn Köbánya-Kispest.

Van daaruit met de metro naar station Kalvin Tér. Wat meteen opvalt is dat de metrotreinstellen er mooi en praktisch nieuw uitzien. Ons B&B was gelegen zo’n 300 meter vanaf het metrostation aan de Csarnok tér, vlak bij de Markthal.

Na aankomst bij het adres koffers ingeleverd en richting de Donau gewandeld waar we eerst gingen lunchen op het Conczy Pál plein tegenover de Markthal.

Na de lunch namen we het beroemde gele tramlijntje 2, vlakbij was een opstapplaats, voor onze eerste trip langs de oevers van de Donau. Prachtig gewoonweg. Voor de eerste keer kwamen we langs het Hongaarse Parlement, een fantastisch gerestaureerd gebouw, om naast de Margarethabrug gebruik te gaan maken van de Donauboot die zonder kosten vaart.

Je kunt op elke plek er weer vanaf. Vervolgens hebben we na even wachten zo’n 2,5 uur over de Donau gevaren. Het enige bezwaar was dat er aan boord geen drank te krijgen bleek te zijn. Om daarna vlak bij het Conczy Pál plein uit te stappen op weg naar ons appartement. Na even te hebben uitgerust liepen we van ons appartement naar de Vácistraat. Dat is als sinds begin 19e eeuw het flaneer- uitgaans- en chique winkelgebied van Boedapest. Daar vonden we een restaurant. Daarna maakten we een wandeling langs de Donau die zeer sfeervol verlicht was.

Maandag 30 april 2018

Deze dag zou in het teken staan van Boeda, rondde Burcht en de Matthiaskerk en omgeving en een bezoek aan de Gellért-heuvel.

De Burchtwijk was door zijn strategische ligging en de natuurlijke rijkdommen een goede plaats voor de eerste bewoners. In de dertiende eeuw ontstond er na de Tartaarse invasie een grote nederzetting toen koning Bëla IV besloot hier zijn eerste kasteel te bouwen en zijn hoofdstad te vestigen. Na de bezetting door de Turken en de verwoesting door christelijke legers beleefde de stad een wedergeboorte en kreeg in de 18e en 19e eeuw een belangrijke rol onder de Habsburgers. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog werd de Oude Stad volledig verwoest en brandde het koninklijke paleis af. Maar is naderhand weer grotendeels opgebouwd.

Om er te komen namen we eerst weer de gele tramlijn 2 en lieten ons met de bus, lijn 16, helemaal brengen tot aan de Matthiaskerk. Daar kochten we entreekaarten voor het Vissersbastion en de Matthiaskerk.

Vanaf het Vissersbastion heeft men een prachtig panoramisch zicht op Pest dat aan de overkant van de Donau ligt.

Daarna brachten we een bezoek aan de Matthiaskerk. De huidige kerk werd in 1783-1896 in neogotische stijl gerestaureerd. In de kerk bevindt zich het graf van koning Bëla III en Anne de Chàtillon.

Het was in deze kerk dat op 8 juni 1867 keizer Frans Jozef en keizerin Elisabeth (Sisi) tot koning en koningin van Hongarije werden gekroond. Men kan verder via een toren op de eerste verdieping lopen door het daar ingerichte museum. Daar staat ook een replica van de koningskroon. We zouden de echte kroon de volgende dag zien bij onze rondleiding door het Hongaarse Parlement.

Na bezichtiging van de Matthiaskerk bezochten we de oude stad, die mij deed denken aan Praag. Via de Maria Magdalenakerk, een ruïne,

bekeken we de ‘Coronation Mantle of the Hungarian Kings’ van Tibor Rieger,

om vervolgens het nabijgelegen terras op te zoeken voor een drankje.

Inmiddels waren we op weg naar het Koninklijke Paleis.

Het huidige bouwwerk is een herbouw naar het ontwerp van 1905, van het in februari 1945 verwoeste 19e eeuwse paleis. Grote gebouwen omringen ons maar laten ook goed zien dat er aan onderhoud nog wel een en ander is te doen. Verlicht van af de Donau ziet het er prachtig uit, maar dichtbij is goed te zien dat er nog veel valt te restaureren. Daarom staan er dan ook bouwkranen bij. Niet te missen is ook het Sándor-paleis, nu de officiële residentie van de president van Hongarije.

De wisseling van de wacht doet enigszins armoedig aan. Ten minste als ik het vergelijk met de wisseling van de wacht in Stockholm, Praag, Oslo en Ottawa zoals ik die mocht meemaken.

Vanaf de Burcht liepen we vervolgens richting de Gellért-heuvel en Tabän. Dat is een van de aantrekkelijkste gebieden van de stad. Op de top, op 140 m hoogte heeft men een schitterend uitzicht op heel Boedapest.

Na een kleine klim namen we de bus om boven op de heuvel te komen. Lopend langs de Citadel komen we bij het bevrijdingsmonument en hebben van daaruit een prachtig panoramisch overzicht over Boedapest. Na bekomen te zijn van het uitzicht wandelen we langzaam naar beneden om aan de voet van de heuvel het Gellert badencomplex even te bekijken.

Voordeel daarna was dat we de Vrijheidsbrug maar hoefden over te steken om bijna bij ons appartement uit te komen. We hadden zon 13,6 km gewandeld, maar het was de moeite waard. s ’Avonds genoten we van een heerlijk diner in een restaurant dat naast onze B&B was gelegen. Na een kleine wandeling langs de Donau zochten we moe maar voldaan ons bed op.

Dinsdag 1 mei 2018

Deze dag zou in het teken staan van een bezoek aan Pest en in en rond het Hongaarse Parlementsgebouw. Het was goed te merken dat het vandaag de dag van de arbeid was. Veel mensen hadden een vrije dag. Vanuit metrostation Kalvin Tér namen we de metro naar het Heldenplein. Dat is een overblijfsel uit een trotse periode in de Hongaarse geschiedenis. Het Heldenplein wordt gedomineerd door het Millenniummonument, het werd overigens pas in 1929 voltooid.

In een brede halve cirkel staan op het Heldenplein de belangrijkste Hongaarse koningen en vrijheidsstrijders rond de zeven vorsten van de Magyaren.

Vanaf het Millenniumplein liepen we vervolgens het stadspark Városliget in met aan de rechterkant zicht op de Vádahunyad-burcht

waar we nog even doorheen liepen om vervolgens in het park te genieten van alle mensen en kraampjes waar van alles aan de man werd gebracht. Nadien namen we een kijkje bij de Széchenyi-baden, het zijn de diepste en heetste baden van Boedapest.

De minerale bronnen staan bekend om hun vermeende geneeskrachtige werking.

Vlakbij namen we de metro om op de Andrassy ut te gaan flaneren, langs de Staatsopera en Sint Stefanus-basiliek. Een prachtige mooie winkelstraat. Totdat we stuitten op een demonstratie van het Red Bull team van Max Verstappen waardoor de doorgaande weg was afgesloten. We besloten om meteen maar naar de omgeving van het Parlementsgebouw te gaan om daar even bij te komen.

Voor dat we naar Boedapest gingen had ik al via internet geregeld dat we een bezoek konden brengen aan het Hongaarse Parlement. Anders heb je geen schijn van kans om tickets te bemachtigen. De kosten zijn ook goedkoper want voor zo’n 8 euro krijg je een ticket. Doe je dat via algemene sites dan vraagt men er snel 25 euro voor.

In afwachting van het bezoek aan het Hongaarse Parlement kwamen we ook langs het Joodse monument ter nagedachtenis aan de 600.000 Hongaarse Joden die op het einde van de Tweede Wereldoorlog nog zijn weggevoerd naar de vernietigingskampen.

Roerend was de opgeschreven opmerking die er te lezen was. Daarin werd vermeld dat het niet alleen de Duitsers waren die schuld hadden aan de wegvoering van de Hongaarse Joden (dat werd een leugen genoemd) maar ook de Hongaren zelf.

Na aankomst in het bezoekerscentrum bleek dat alle tickets uitverkocht waren, maar gelukkig had ik ze vooraf gekocht. We kregen een rondleiding vanaf 13:30 uur in het Duits. Onze vrouwelijke gids deed dat uitstekend. Het Hongaarse Parlement is een prachtig gebouw. Het is een van de grootste gebouwen van het land en een symbool van Boedapest.

Na een ontwerpwedstrijd werd het neogotische gebouw van Imre Steidl gekozen, dat tussen 1885 en 1902 werd gebouwd. Het is gebaseerd op het Britse Parlementsgebouw. Het Parlement is 268 m lang, 96 m hoog en omvat 691 kamers en 29 trappenhuizen. Oorspronkelijk bestond het Parlement uit een Hogerhuis en een Lagerhuis. Nu is er enkel de Nationale Vergadering waar de Kamer van Afgevaardigden bij elkaar komt in de zaal van het vroegere Lagerhuis.

Na eerst de hoofdtrap te hebben bekeken, mochten we de koninklijke kroon bewonderen, nu de echte dus, geflankeerd door enkele op wacht staande militairen, midden in de grote koepelzaal.  We bezochten de afdeling van het voormalige Hogerhuis, dat er exact hetzelfde uitziet als het Lagerhuis.

Het plein voor het Parlement, Kossuth Lajos tér, heeft voor de Hongaren een bijzondere betekenis. Hier staan monumenten van de vrijheidsstrijders vorst Ferenc II Rákóczi en Lajos Kossuth, die zich in 1703-1711 en 1848-1849 tegen de Habsburgers verzetten. De populariteit van Lajos Kossuth is groot.

Hij leidde de opstand van 1848-1849 tegen de Oostenrijkers. Hij was tijdens de opstand lid van de eerste democratische regering en was even de leider, voordat hij in 1849 werd verbannen. Maar het Plein speelde ook een centrale rol tijdens de Hongaarse Opstand van 1956. In het tegenover het Parlement gelegen Ministerie van Landbouw zijn nog tastbaar de kogelgaten te zien die een indruk geven van de daar ontstane schietpartij en de dood van 75 Hongaren.

Vlakbij aan de Vecsey Utca is ook een monument opgericht voor Imre Nagy.

Het symboliseert het overlopen van de opstandige premier in 1956 van de kant van het communisme naar de kant van het volk. Hij zou uiteindelijk ter dood worden gebracht.

Vermeldingswaard is ook het monument Schoenen aan de oevers van de Donau. Het herdenkt de Joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog in de rivier werden doodgeschoten.

Men kan op de linkerzijde van het Plein, als men een trap naar beneden gaat, een tentoonstelling bezoeken die gewijd is aan de Hongaarse Opstand van 1956.

In de avond kozen we een Italiaans restaurant uit om te dineren. Daarna besloten we met het gele tramlijntje 2 opnieuw richting het Hongaarse Parlement te gaan om het verlichting parlement te bewonderen en de dag af te sluiten.

Fantastisch mooi.

Maar ook de Burcht in Boeda was prachtig verlicht.

En ook de Matthiaskerk in Boeda.

Woensdag 2 mei 2018

Helaas later op de dag zullen we Boedapest weer verlaten. Maar voordat we dat doen besluiten we nog een bezoek te brengen aan de Joodse wijk. Opnieuw was het vandaag weer een stalende zomerdag. Rond 10;00 uur verlieten we ons appartement en namen op Kalvin tér de tram naar de Dohány Ucta. De tickets van de synagoge waren per persoon 4000 FIN, omgerekend zo’n € 12 p.p. en dat vonden we wel wat aan de hoge kant. Na de gebruikelijke veiligheidsmaatregelen konden we het gebouw betreden.

De synagoge is de grootste van Europa en werd door de Weense architect Förster tussen 1854 en 1859 in Byzanijns-Moorse stijl gebouwd. De synagoge heeft drie schepen en, naar orthodox gebruik, aparte galerijen voor vrouwen. In totaal is er plaats voor 3000 gelovigen.

Binnen in de synagoge kun je je niet aan de indruk onttrekken dat deze lijkt een katholiek kerkgebouw. Voorin staat ook een groot pijporgel. Een en ander leidde blijkbaar tot onrust want het kwam in 1869 tot een splitsing in de Joodse gemeenschap.

De Orthdoxen bouwden nu een eigen synagoge. In 1996 is de synagoge gerenoveerd. De joodse gemeenschap had sterk te leiden onder discriminatie ten tijde van Horty. In 1944 trok nazi-Duitsland Hongarije binnen en maakten achter de Grote Synagoge een getto. Honderdduizenden Joden werden afgevoerd naar Auschwitz en daar vermoord. De Zweed Raoel Wallenberg slaagde er echter in enkele tienduizenden Joden te redden. Achter de synagoge is daarom ter herdenking een plein naar hem genoemd.

Na bezichtiging van de gedenktekens waaronder het indrukwekkende Holocaustmonument vertrokken we weer richting metrostation Kalvin tér, na eerst even een terras op te hebben gezocht. Van Kelvin Tér op weg naar metrostation Kóbänya-Kispest waar we bus 200E namen naar het vliegveld van Boedapest. Met Wizz Air vlogen we om 14:55 uur terug naar Eindhoven waar we om 17:00 uur arriveerden.