We hebben 191 gasten online

Deel 4 Reis door Andalusië 28 mei tot 11 juni 2018

Gepost in Reisverslagen

Dag 11 Donderdag 7 juni 2018

Reis van Baeza naar Granada 142 km. Vandaag met veel beter weer dan gisteren naar Granada gereden. Voor een groot gedeelte via een toeristische route. Hotel in Granada Granada hotel aan de Occidental Calle Alhamar 46 18004 Granada. Prima hotel en goede uitvalsbasis voor Granada.

Granada is een stad en gemeente in Andalusië , in het zuidoosten van Spanje en is de hoofdstad van de provincie Granada. Er wonen 472.000 mensen. Granada ligt op 738 meter hoogte boven zeeniveau. Granada is ook een universiteitsstad.

De stad behoorde tot het Nasridenrijk van 1238 tot 1492, toen ze in handen kwam van de katholieke koningen. Voordat de Moren werden verdreven, droegen ambachtslieden, kooplieden en geleerden in gelijke mate bij tot de roem van de stad als centrum van cultuur. Onder christelijke heerschappij werd de stad een middelpunt van de Renaissance . Na een periode van verval in de 19e eeuw staat Granada nu weer in de belangstelling. Het Alhambra werd strategisch op een heuvel in de stad gebouwd, vol met paleizen, tuinen en moskeeën.

Het Alhambra bestaat onder andere uit het paleis van Karel V, de Nasrid paleizen. Er zijn er drie het Mexuar Palace, Comares Pales en het Lians Palace.  Maar een van de oudste onderdelen is het Alcazaba. Daarnaast is er ook nog het paleis van Generallife en de tuinen er om heen. Het diende als een ontspanningsgebied voor de koningen van Grenada. Opvallend is ook de Patio de los Leones, Patio del Mexuar.

Om 13:00 uur ingecheckt in hotel en auto in de garage geparkeerd waarna we op weg gingen naar het centrum rondom de kathedraal. Maar eerst lunchten we in het centrum van Granada. Daarna bezochten we het toeristen bureau waar we echt goede tips kregen. Op advies van de medewerker zouden we gebruik maken van bus C3 voor een bezoek aan het Alhambra a.s. zaterdag en bus C2 voor een bezoek aan Sacromonte en Albacin waar we morgen een bezoek aan brengen. Daarna gingen we een bezoek brengen aan de Kathedraal en verkenden we de binnenstad van Granada.

Dag 12. Vrijdag 8 juni 2018

Vandaagstond in het teken van een bezoek aan Sacramonte en Alabaicin.

Daarvoor maakten we gebruik van buslijn C 2. Eerst keken we even waar we bus C 3 moeten nemen morgenochtend voor ons bezoek aan  Alhambra en Generalife.

Buslijn C2 bracht ons van het plein Plaza Nuva naar Abadia del Sacramonte. Voordeel is dat je dan niet zo naar boven hoeft te klimmen.

Daarbij krijg je een prachtig zicht op het Alhambra.

We liepen eerst een stuk naar beneden waarna we weer de bus namen tot Casa Horno del Ebro waar we een restaurantje bezochten.

Daarna vervolgden we onze weg naar Albaicin.

Met weer een schitterend uitzicht op het Alhambra.

Vervolgens liepen we door Albacin helemaal terug naar de Plaza Nuva. Om van daar uit weer ons hotel op te zoeken. Daarna een heel goed restaurant gevonden.

Dag. 13 Zaterdag 9 juni 2018

Om even voor half tien namen we bus C3 naar de Alhambra. We zouden er blijven tot half drie. Vanuit Nederland hadden we onze kaarten al via internet besteld. En dat is noodzakelijk omdat je anders het Palacio Nazieres niet binnenkomt. Dat gaat alleen op tijd. De rest van het Alhambra kun je zonder tijdslimiet bekijken.

Bus C3 bracht ons prima aan de ingang van het Alhambra.

Gewoonweg prachtig.

Het moslim badhuis.

Paleis van Karel V.

Binnenplaats Paleis Karel V.

De Alkazaba.

In het Oratorium van  het Mexuar.

Plafond Nasrid Paleis

De facade van het Comares Paleis

Detail facade van het Comares Paleis

Het hof van de Myrtles

De geometrische en plantmotieven en epigrafen die de wanden van het Nasrid Paleis bedekken.

De troonkamer.

Plafond troonkamer.

Comares Paleis

Zuilengalerij bij de Leeuwenfontein.

Onderdoorgang naar de hal van de Abencerrajes.

Plafond

Het centrale bassin in het hof van de Leeuwen met de Leeuwenfontein gebouwd door Mohammed V.

De hal van de Abencerrajes.

Sfeerbeeld General Life

Zicht vanaf General Life op het Alhambra.

Na een geweldig bezoek op weg naar de uitgang.

Daarna naar het hotel gelopen en na koffie te hebben gedronken koffers in de auto geladen en op weg naar Nerja. Na het bezoek aan het Alhambra en General Life  reizen we verder naar Jerna ongeveer 100 km.  Dit modieuze vakantieoord in het uiterste oosten van de Costa del Sol ligt aan de voet van de bergen van de Sierra de Almijra en is gebouwd op een klip boven enkele baaien. Daar kwamen we om 17:00 uur aan. Na inchecken, we kregen een kamer niet aan zee maar in een gebouw aan de overkant van het hotel. Kamer keek uit op daken met televisieontvangers. Geprobeerd andere kamer te krijgen maar die was er niet. Slechte beurt reisorganisatie en dat voor € 110 per nacht. En zeker geen vier sterren hotel.

Goede raad was duur dus we maakten er maar het beste van. Prachtige tijd in Malaga doorgebracht nu maar even doorbijten. Bij nadere kennismaking bleek Nerja een doodgewone badplaats die eigenlijk niet thuishoort in deze reis. Na een paar uur rondkijken hadden we het wel gezien. Gelukkig vonden we een goed restaurant.

Dag 14 Zondag. 10 juni 2018

We besloten deze zondag naar Malaga haven te rijden. En dat was geen slechte keus.

Malaga is de op een na grootste stad van Andalusië De Fenisische stad Malaca was een belangrijkste handelshaven. Na de overwinning van de Romeinen op de Cartagers in 206 v Chr. werd de stad een belangrijke schakel in de handel tussen Rome en Byzantium. Bloeitijd vooral na 711 als de stad in handen van de Moren is gevallen en hun belangrijkste haven werd voor de handel op Granada In 1487 kwam de stad weer in handen van de christenen.. In de 19e eeuw bloeide de stad weer op. De oude stad ligt rond de Kathedraal.. Deze werd gebouwd vanaf 1528.

We besloten onder andere tot een boottochtje in de haven van Malaga.

Dag 15 Maandag. 11 juni 2018

Vandaag komt een einde aan onze reis door Andalusië. Deze laatste dag brengen we nog door al uitrustend van de vele indrukken langs het strand van Jerna.

Om 14:00 uur reizen we af naar het vliegveld van Malaga. We leveren onze gehuurde auto in en mm 18:35 vliegen we terug naar Eindhoven waar we mooi op tijd aankwamen.

Dit is het laatste deel van het reisverslag van ons bezoek aan Andalusië van 28 mei tot 11 juni 2018