We hebben 398 gasten online

Deel 9 Reisverslag Historisch Spanje van 1 tot 12 september 2015

Gepost in Reisverslagen

Vrijdag 11 september 2015

We rijden vandaag van Granada naar Carranque. Goed voor zo'n 420 km.

We rijden door de vlakten van Castilie- La Mancha.

En rijden eerst naar Toledo een van de belangrijkste oude steden van Spanje.

Afstand is 366 km duur 3 uur en 39 minuten.

Toledo is een stad in centraal Spanje en is de hoofdstad van de gelijknamige provincie. Toledo is ook bekend als de stad met de drie culturen. Er woonden eeuwenlang christenen, Moren en Joden. Het is ook een keizerlijke stad omdat het de voornaamste plaats was van het hof van Carlos I van Spanje. De stad ligt op de rechteroever clan de Taag, op een heuvel met een hoogte van 100 meter boven de rivier. De geschiedenis van de stad begint bij de Bronstijd  en was een belangrijk centrum van een Keltische stam tot aan de  Romeinse  verovering in 193 voor Christus. Het aquaduct en het Circus wijzen daar nog op. Na de Germaanse invasies werd de stad door Leovilgildo tot hoofdstad gemaakt en later tijdens de Visgotische periode werd het ook nog de voornaamsten kerkelijke zetel . In 711 werd Toledo zondera veel tegenstand door de Moorse troepen ingenomen. Alfonso VI heroverde de stad in 1085. Tijdens de moderne tijd werd de stad het hof van de katholieke koningen. In 1563 werd het Hof overgebracht naar Madrid en de stad raakte in verval.

Bezienswaardigheden de kathedraal, de kloosterkerk van SAN Juan en de voormalige synagoge. Het bekendste werk van El Creco is te bewonderen in de SAN Tomekerk.

In Carranque logeren we in hotel Commendador.

Na parkeren van de auto, konden we tot onze verrassing met een aantal roltrappen helemaal bovenop de heuvel geraken.

Tom aan de voet van de heuvel

Overzicht op de omgeving vanaf de top van de heuvel

Het Alcazar

Zicht op de militaire academie.

We hadden ons voorgenomen in ieder geval de kathedraal te bezoeken. Dat bleek nog even puzzelen waar men naar binnen kon. Na een wandeling helemaal rond de kathedraal vonden we de ingang. Entree kaarten moesten echter weer aan de overkant worden gekocht en konden niet met Creditkaart woorden betaald. Kosten per persoon € 8. Maar de bezichtiging was alleszins de moeite waard.

Achteringang Kathedraal

Zijkant Kathedraal. De deur van de leeuwen.

Het centrale gedeelte van de Kathedraal.

Lichtinval via de glas en loodramen.

Prachtige schilderingen in de kruisgang van de kathedraal.

Schilderingen in de kapel van Sint Blasius

Sarcofagen in de kapel van Sint Blasius.

Nogmaals de kruisgang.

en de schilderingen.

El Creco The Spoliation 1577

Kapello di Santiago

Capella di San Indefonso

Na bezichtiging van de kathedraal liepen we nog een korte wandeling door Toledo om daarna naar de parkeerplaats beneden te gaan waarna we naar ons hotel in Carranque reden.

Na de vele ervaringen waren we toe aan enige rust onder het genot van een pilsje.

Zaterdag 12 september 2015

Na de overnachting vertrokken we richting luchthaven van Madrid waar we eerst de auto inleverden. Na inchecken vertrok het vliegtuig om 12:55 uur en om 15:15 landen we op Schiphol.

Nadat we in Hoofddorp onze auto hadden opgehaald reden we zonder problemen naar de thuisbasis.

Na het samenstellen van dit reisverslag bleek nog eens hoe ongelooflijk veel we tijdens onze reis hadden gezien en beleefd. We hadden zo'n 2000 km gereden en zo'n 80 km gewandeld. Daarbij ongelooflijk veel gezien van historisch Spanje. Dat heeft een onverwoestbare indruk nagelaten.

Dit is het einde van deel 9 historische reis Spanje van 1 tot 12 september 2015

Zie voor deel 1 Deel 1 Reisverslag Historisch Spanje van 1 tot 12 september 2015

Zie voor deel 2 Deel 2 Reisverslag Historisch Spanje van 1 tot 12 september 2015

Zie voor deel 3 Deel 3 Reisverslag Historisch Spanje van 1 tot 12 september 2015

Zie voor deel 4 Deel 4 Reisverslag Historisch Spanje van 1 tot 12 september 2015

Zie voor deel 5 Deel 5 Reisverslag Historisch Spanje van 1 tot 12 september 2015

Zie voor deel 6 Deel 6 Reisverslag Historisch Spanje van 1 tot 12 september 2015

Zie voor deel 7 Deel 7 Reisverslag Historisch Spanje van 1 tot 12 september 2015

Zie voor deel 8 Deel 8 Reisverslag Historisch Spanje van 1 tot 12 september 2015