We hebben 180 gasten online

De moeite waard een bezoek aan het Rijksmuseum ?

Gepost in Blog

Eindelijk is het dan zover: een bezoek aan het Rijksmuseum staat op het programma. Na al veel over het vernieuwde Rijksmuseum te hebben gelezen en gezien; zoals het koninklijk diner dat plaatsvond in de eregalerij en de programma´s die op de t.v. er aan werden besteed, was de afspraak die ik met Diana P. had gemaakt in november - tijdens ons bezoek aan het Stedelijk Museum - nu daadwerkelijk in praktijk gebracht. 

Door een aanbieding van de Spoorwegen, was een retourtje voor € 18 geen geld natuurlijk, om naar Amsterdam af te reizen. Gezien het feit dat de eerste maand al meer dan 300.000 mensen het museum hadden bezocht waren we voorbereid op grote drukte. Maar dat viel reuze mee.

 

Vanaf het Centraal Station met tramlijn 16 naar het Museumplein waar we aangekomen bij het Rijksmuseum in de rij aansloten bij de ingang van het Rijksmuseum.  Wachttijd viel alleszins mee en was ongeveer 15 minuten. Omdat we een museumkaart hebben konden we meteen het museum in. Dit in tegenstelling bij het Stelijk Museum waar museumkaarthouders toch via de kassa moesten om het museum binnen te komen.

Na ons van een plattegrond te hebben voorzien, wel zo makkelijk, besloten we meteen naar de tweede verdieping te gaan om de eregalerij als eerste te bekijken. Zaak is dat er een keuze moet worden gemaakt omdat het gewoonweg onmogelijk is alles in een dag te bekijken.

Beeld uit de voorhal

In die eregalerij zijn schilderijen te bewonderen van Rembrandt, Vermeer, Jan Steen en Frans Hals. Men heeft de schilderijen op een geweldig mooi manier geëxpoceerd tegen een donkere achtergrond (zie de afbeelding )  waardoor die schilderijen prachtig uitkomen. Wonderlijk dat je  van zo dichtbij ze kunt bekijken. 

Een sfeerexpressie

Lopend van de ene hoek van de eregalerij naar de andere realiseer een mens zich heel goed dat zo´n museum een geweldige manier is om het dagelijks leven uit die periode (1600-1650) gestalte te geven. En dat is maar goed ook nu het Nederlands Historisch Museum door bezuinigingen niet meer tot stand komt.

Het vrolijke huisgezin van Jan Steen

Overbekende werken van schilders uit de Gouden Eeuw zijn er te bewonderen en het deed me terugdenken aan mijn bezoek op 4 juli 2012 aan Het Metropolitan Museum of Art in New York, waar men ook ongelooflijk mooie werken van Rembrandt in de collectie bleek te hebben.  Een zelfportret van Rembrandt uit het Metropolitan.

In het Rijksmuseum hangt onderstaand zelfportret van Rembrandt als de apostel Paulus. 

Uit de tientallen werken die er te bezichtigen zijn vallen natuurlijk de overbekende werken op zoals het melkmeisje van Vermeer, het Joods bruidje van Rembrandt en natuurlijk ook de Staalmeesters en de Nachtwacht

 Wat een rijkdom aan Nationaal bezit. 

Na de eregalerij uitvoerig bekeken te hebben werd het linkergedeelte van 2e verdieping bezocht. Opnieuw viel op hoe mooi men een en ander heeft ingericht. in zaal 2.4 werden de Vlaamse invloeden weergegeven en heb ik van dit Pronkstilleven van de Vlaming Adreaan van Utrecht, uit 1644 de onderstaande afbeelding gemaakt.

Na de inwendige mens in het café van het Rijksmuseum te hebben versterkt, zetten we onze tocht voort en bezochten achtereenvolgens nog de periode 1650-1700 op de 2e verdieping en het tijdperk 1700-1800 op de 1e verdieping.

Men heeft allerlei voorwerpen uit het dagelijkse leven een plaats gegeven in de verschillende zalen. Het is ondoenlijk om een en ander hier weer te geven. De Amsterdamse grachtenkamer zaal 1.6 was zeer de moeite waard.  In zaal 1.5 over Nederland overzee maakte ik deze opname van vaas met deksel.

Met speciale aandacht gekeken naar de opkomst van de patriottenbeweging. Deze kwamen in opstand tegen de regenten. Als voorbeeld van een regent koos ik Gerard Cornelis van Riebeeck.

Mattheus Verheyden schilderde dit portret (circa 1755) van Gerard Cornelis van Riebeeck en zijn vrouw. Van Riebeeck liet zich afbeelden met op de achtergrond zijn landgoed. Hij was een invloedrijke regent en al jong stadssecretaris van Delft. Hij is gekleed in een goudbrokaten vest met bijpassende manchetten. Opvallend zijn de vele knopen. Ze zijn vooral voor de sier bedoeld Zijn vrouw was Charlotte Beatrix Strick van Linschoten. Zij was de tweede echtgenote van Van Riebeeck. Zij is afgebeeld in vol ornaat, in haar decollete is nog enigszins de welving van haar borsten te zien, maar haar hele bovenlichaam wordt door een strak corset in de gewenste vorm geperst. Omdat zijden stoffen redelijk smal waren bestaat haar rok uit meerdere banen. 

De Republiek als oorlogvoerende natie. Zie het model van een oorlogsschip. 

Het is een scheepsmodel William Rex Adriaen de Vriend van Cornelis Moesman. Dit model laat zien hoe een Nederlands oorlogsschip er aan het einde van de 17e eeuw uitzag. Het model is gebouwd op de Vlissingse werf waar ook echte oorlogsschepen van stapel liepen. Deze waren wel ruim twaalf keer zo groot. Dit schip heeft 72 kanonnen aan boord. Het pronkmodel stond opgesteld in de vergaderzaal van de Zeewse admiraliteit in Middelburg.

Ten slotte een afbeelding van de zeeslag bij Terheide van Jan Abrahemszoon Beerstraten (1622-1666).

Tussen 1653 en 1674 werden er drie zeeslagen met Engeland uitgevochten. Hier is de slag bij Terheide op 10 augustus 1653 weergegeven.  In het midden van het schilderij vaart het grootste schip van de Hollandse vloot van admiraal Maarten Harpertsz. Tromp. Hij vuurt zijn kanonnen af op een Engels schip. Nederland won de slag, maar verloor daarbij zijn aanvoerder Tromp. 

Of een bezoek aan het Rijksmuseum de moeite waard is lijkt me afdoende beantwoord. Om echt alles goed te kunnen zien is echter weer een reis naar het Rijksmuseum voor de toekomst ingepland.

Jo Swaen 24 mei 2013