We hebben 239 gasten online

'Filmeditie Lucia de B. Levenslang en TBS'

Gepost in Blog

Lucia de B. Filmeditie

Persoonlijk ben ik jaren betrokken geweest bij de zogenaamde 'groep Lucia' welke zich inzette om Lucia de Berk, die onschuldig gevangen zat wegens vermeende moorden en pogingen daartoe, uit de gevangenis te krijgen. Toen ik dan ook van Metta de Noo vernam dat zij de rechten van haar boek 'Er werd mij verteld, over Lucia de B'. De klok, de klepel en de klokkenluider had verkocht, omdat men een speelfilm over Lucia de B. wilde gaan maken, was mijn belangstelling gewekt. De film over deze zaak komt in Nederland op 3 april 2014 in de bioscoop. Naar aanleiding daarvan is er van de filmeditie een boek verschenen van Lucia de Berk 'Lucia de B'. levenslang en TBS. Jarenlang heb ik me met deze zaak beziggehouden en men kan een en ander op www.blikopdewereld.nl inzien. Inhoudsopgave De zaak Lucia de Berk.

De titel van de filmeditie van het boek is exact dezelfde als het boek dat in 2010 verscheen van de hand van Lucia de Berk.

Boek van Metta de Noo:    De dood als Machtsmiddel

Lucia de Berk wordt in december 2001 gearresteerd op verdenking van moord op vier volwassenen en drie kinderen. Allemaal overleden ze in ziekenhuizen waar De Berk werkzaam was. In de media krijgt ze al snel de bijnamen 'Zuster Dood' en 'Engel des doods'.
De rechtbank veroordeelt haar in maart 2003 tot levenslang, ruim een jaar later oordeelt het gerechtshof net zo, dan zelfs met tbs.
Na onderzoek naar de bewijsvoering wordt de zaak uiteindelijk in 2008 heropend. Lucia de Berk wordt vrijgelaten. Ze heeft ruim zes jaar gevangen gezeten.
Op 17 maart 2010 eist het Openbaar Ministerie vrijspraak. Op woensdag 14 april werd Lucia de B. door het gerechtshof vrijgesproken.
Lucia de Berk schreef een bijzonder indringend verslag van haar leven vanaf september 2001. Met een voorwoord van Maarten 't Hart.

Het was de broer van Metta de Noo, Ton Derksen die in 2006 het boek publiceerde Lucia de B. reconstructie van een gerechtelijke dwaling. Uit zijn studie bleek dat er van  waarheidsvinding geen sprake was en er sprake was van een gerechtelijke dwaling. De commissie Postumus II (commissie herziening strafzaken) concludeerde dat er grote fouten waren gemaakt. Zijn onderzoek leidde uiteindelijk tot de vrijlating en vrijspraak van Lucia de Berk, nadat de Hoge Raad de zaak ter herziening had geaccepteerd en had doorgeleid naar het gerechtshof te Arnhem. Het O.M. en de minister van justitie boden Lucia de Berk uiteindelijk excuus aan en er werd met haar een financiële regeling getroffen. In mijn eigen boek 'De dood als Machtsmiddel ga ik in Hoofdstuk 4 uitvoerig op deze zaak. Zie tevens uit mijn boek 'De praktijk van de levenslange gevangenisstraf in Nederland' Humaan of Inhumaan? Hoofdstuk 18: Levenslang Lucia de Berk Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de Nederlandse rechtspraak

In april 2014 gaat de film Lucia de B. in première, geregisseerd door Paula van der Oest en met hoofdrollen van Ariane Schluter, Barry Atsma, Sallie Harmsen, Fedja van Huet en Annet Malherbe. De film is zoals in de filmeditie ruiterlijk wordt erkend 'Gebaseerd op de werkelijkheid'. Of we willen of niet: een film is altijd een interpretatie van de bron waarop hij is gebaseerd. De film vertelt vanuit een breder perspectief het verhaal over de zaak Lucia de B. dan het boek dat doet. In de film wordt een drastische keuze gemaakt door de boeken van Metta de Noo en Ton Derksen weg te laten. Dat is een duidelijke keuze waarbij vooral gesteld kan worden dat zonder het boek van Ton Derksen Lucia uiteindelijk niet zou zijn vrijgesproken. De makers hebben een en ander proberen op te vangen door een fictief persoon Judith op te voeren waarin de bevindingen van verpleeghuisarts Metta de Noo en haar broer wetenschapsfilosoof Ton Derksen zijn verwerkt. Judith werd in een vroeg stadium van het schrijfproces in het leven geroepen toen bleek dat het scenario naast Lucia, een actief tweede personage nodig had. Judith is een gedreven en ambitieuze jonge vrouw die net is aangenomen bij het OM en voortdurend blijft graven naar de waarheid. Juist daar gaat de filmeditie de waarheid geweld aan doen, want het was het Openbaar Ministerie dat vanaf het begin af aan overtuigd was van de schuld van Lucia de B. Lucia zelf is echter van mening: 'Misschien kloppen er dingen niet of zijn ze in een andere volgorde verteld, maar uiteindelijk is het wel mijn verhaal. Verteld zonder alle zijstraten'. 'De film klopt niet exact, maar de ziel van de film klopt helemaal'. Op mijn netvlies staat nog steeds het lichtsignaal dat Lucia aan ons gaf vanuit haar cel in Nieuwersluis, toen we daar met een aantal mensen, haar een steuntje in de rug probeerden te geven. Het feit dat uiteindelijk Lucia werd vrijgesproken geeft tot op de dag van vandaag veel voldoening.