We hebben 124 gasten online

Beleggen in een Britse Tolweg

Gepost in Beleggerszaken

Heleen de Graaf in NRC Zaterdag 4 juni 2005

 

 

AMSTERDAM, 4 JUNI. Een droom voor de belegger: een investering op de lange termijn met weinig risico. Beleggen in stroomkabels, tolweg en vliegveld. Ook het grote Nederlandse pensioenfonds ABP doet mee.

 

Uw oudedagsvoorziening wordt binnenkort mogelijk medegefinancierd door de inkomsten uit de stroomkabels, het telefoonnetwerk, een tolweg of een vliegveld. Want in dit soort projecten investeert het nieuwe infrastructuurfonds van de Australische Macquarie Bank, dat onder meer geld heeft opgehaald bij het ABP, het pensioenfonds voor de Nederlandse ambtenaren en leraren. Ook het Canadese Pension Plan Investment Board, de Italiaanse verzekeraar Generali en het Franse Dexia stopten geld in het fonds.

 

Het is de laatste beleggerstrend: infrastructuur. Stabiel en weinig risico. Het fonds - officieel Macquarie European Infrastructure Fund - is het eerste in zijn soort in Europa. Het belegt in alle soorten van infrastructuur en blijft vervolgens aandeelhouder in het desbetreffende project.

 

Andere beleggingsfondsen van de Australiërs richten zich op een deelgebied zoals bijvoorbeeld vliegvelden. Zo heeft de Macquarie Bank via haar fondsen een belang van 70 procent in het vliegveld van Brussel, 50 procent in het vliegveld van Bristol, 25 procent van de luchthaven van Birmingham en zo'n 15 procent van het beursgenoteerde vliegveld van Kopenhagen. Schiphol, mocht het ooit nog naar het Damrak worden gebracht, zou zeker een interessante investering zijn voor de Australiërs. En gisteren werd bekend dat het Eindhovense energiebedrijf NRE een deel van zijn netwerk aan Macquarie wil verkopen.

 

Eerder deze week werd bekend dat het Europese infrastructuurfonds 1,22 miljard euro heeft opgehaald van de 1,5 miljard euro die het uiteindelijk wil inzamelen. Vooralsnog is er al 530 miljoen euro geïnvesteerd in belangen in België (Vliegveld Brussel), Zweden (Arlanda Express) en Groot-Brittannië (South East Water en Energy Power Resources). Het ABP wil niet zeggen hoeveel het in het fonds heeft gestoken, maar wil wel toegeven dat het een van de grote investeerders is.

 

Deze beleggingsvorm is sowieso relatief nieuw op het Europese continent. ,,De Britten zijn in de jaren tachtig onder Thatcher begonnen met private financiering van publieke projecten'', zegt Arthur Rakowski, directeur van Macquaries divisie voor infrastructuurfondsen. ,,Nu zie je dat dit ook steeds meer gebeurt op het Europese vasteland.'' Zo denkt de overheid momenteel niet alleen over een (gedeeltelijke) privatisering van Schiphol, ook wordt er al enige jaren gesproken over een mogelijke verkoop van de stroomkabels aan stabiele beleggers zoals pensioenfondsen.

 

Volgens het ABP is beleggen in infrastructuur om diverse redenen interessant. ,,Ten eerst wijkt het risicoprofiel af van traditionele beleggingen als aandelen en obligaties waardoor het een diversificatie is'', zegt Robbert Coomans, manager speciale projecten bij het ABP. ,,De Macquarie Bank is een van de belangrijkste spelers ter wereld in infrastructuurbeleggen en vrijwel de enige met een bewezen track record.''

 

Infrastructuur levert volgens Coomans op de lange termijn minder op dan aandelen. ,,Het ligt meer in lijn met onroerend goed, wat overeenkomt met het te lopen risico. Maar infrastructuur is weer minder conjunctuurgevoelig dan onroerend goed.''

 

Het aantrekkelijke van een publiek-private financiële constructie is volgens Rakowski onder meer de omvang van de transacties. Het kan gaan om nieuwe projecten - zoals de bouw van een tolweg - maar ook om het kopen van belangen in bestaande. ,,We hebben recentelijk een grote tolweg bij Chicago gekocht met een vergunning om die 45 jaar te exploiteren. Dat heeft een klein risico. De weg bestaat al en je weet hoeveel mensen daar over twee jaar overheen gaan rijden. Bovendien zit er in dit soort transacties vaak een inflatiecomponent: we mogen de inflatie doorberekenen in de prijs die de consument betaalt'', zegt Rakowski. Ook Coomans van het ABP vindt de inflatiecomponent interessant. ,,Het is daardoor een goede hedge tegen onze verplichtingen.''

 

De Australische belegger kijkt niet alleen naar privatiseringen. Ook het bouwen en beheren van nieuwe wegen behoort tot mogelijke investeringen. ,,De risico's die aan zo'n project zijn verbonden zijn hoger, maar de mogelijke opbrengst is ook hoger'', aldus Rakowski.

 

In het verleden investeerde het ABP wel in nieuwe projecten, zoals de Wijkertunnel. ,,Maar dat was puur de financiering, daar waren we geen aandeelhouder'', zegt Coomans. ,,Bij publiek-private samenwerking in het zuiden van Europa, maar ook in Nederland, waren met name bouwbedrijven betrokken en verleenden banken het krediet. Via het fonds van Macquarie zijn we nu ook aandeelhouder en die rol willen we ook echt op ons nemen.''

 

Dat er in Europa concurrentie zal komen voor de Australiërs - bijvoorbeeld van ABN Amro - lijkt onontkoombaar, omdat overheden kostbare infrastructuurprojecten graag willen uitbesteden. Ook ABP rekent op meer. ,,Wij zien de markt voor infrastructuur als een duidelijke groeimarkt'', zegt ABP-manager Coomans.

Macquarie heeft een groot aantal belangen in infrastructuurprojecten

Groot Brittannië:

- Vliegveld Birmingham

-Vliegveld Bristol

- M6 Tolweg

-South East Water

Continentaal Europa

-Vliegveld Brussel

-Vliegveld Kopenhagen

-Arlanda Express

-Vliegveld Rome

Verenigde Staten

-Chicago Highway

-Michigan Elec. Transmission Co.

-Atlatic Aviation

Australië

-Vliegveld Adelaide

-Airtrain Citylink

-Vliegveld Sydney

-United Energy Distribution