We hebben 99 gasten online

BKR Consument steeds meer moeite betalingsverplichtingen na te komen

Gepost in Uitgaven en inkomsten

Het aantal consumenten dat steeds meer moeite heeft om aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen blijft stijgen. Dat nam in 2012 toe met 30.000 tot 700.000.

Dat betekent dat van de bijna 9 miljoen bij BKR geregistreerde mensen met een consumptief krediet er 7,9 procent betalingsproblemen heeft. Per 1 januari 2012 was dat 7,4 procent.

Volgens BKR-directeur Peter van den Bosch lijkt het erop dat consumenten in 2012 jaar voorzichtiger zijn geworden met het afsluiten van een lening. 'In het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) zien we namelijk dat het totaal aantal leningen het afgelopen jaar is gedaald. Het aantal betalingsproblemen blijft echter wel toenemen', constateert Van den Bosch. Hij verwacht dat de stijgende lijn zich ook dit jaar voortzet.

BKR spreekt van betalingsproblemen wanneer iemand enkele aaneengesloten maanden zijn lening voor bijvoorbeeld een auto, televisie of hypotheek niet terugbetaalt. Volgens Van den Bosch is in veel gevallen geen sprake van onwil. 'Er is een groeiende groep mensen die het door omstandigheden simpelweg niet meer op kan brengen om hun rekeningen op tijd te betalen. Bijvoorbeeld vanwege baanverlies of een echtscheiding', verklaart hij.

Volgens BKR, dat alleen zicht heeft op afgesloten kredietovereenkomsten, zijn de financiële problemen die veel huishoudens hebben in werkelijkheid groter. Een groeiend aantal consumenten worstelt met het betalen van de huur, zorgverzekering en abonnementen.

BKR pleit al langer voor centrale registratie van alle betalingsachterstanden, zodat tijdig kan worden ingegrepen. Daarmee kan volgens het bureau veel ellende worden voorkomen.

Zie persbericht: http://www.bkr.nl/Documents/Headerafbeeldingen/Persberichten/Persbericht%20-%20BKR%20Krediet%20barometer%20-%20jan%202013.pdf