We hebben 332 gasten online

Recensie 'De toga van mijn vader' Yehudi Moszkowicz

Gepost in Homepagina

de toga van mijn vader Yehudi Moszkowicz

Yehudi Moszkowicz is de kleinzoon van de beroemde strafpleiter Max Moszkowicz. Het was Max Moszkowicz die als kind samen met zijn vader, moeder en zusje werden weggevoerd naar Auschwitz. Max zou de enige zijn die Auschwitz overleefde en als 18-jarige terugkeerde naar Maastricht. Daar zou Max Moszkowicz uiteindelijk zijn juridisch bedrijf vestigen, huwen en vier zonen krijgen die alle vier in de voetsporen van hun vader zouden treden. Een van die vier zonen was de vader van Yehudi, Robert.  In 'De toga van mijn vader' beschrijft Yehudi, hoe hij zijn gehele leven door, beïnvloed is geworden door de levenswandel van zijn vader. Deze heeft in een eigen boek 'De Straatvechter', daarover uitvoerig verslag gedaan. Zie Recensie 'De Straatvechter' Robert Moszkowicz. 'In de toga van mijn vader' beschrijft Yehudi hoe de val van zijn vader zijn leven heeft beïnvloed en uiteindelijk er zelfs toe leidde dat de rest van de familie Moszkowicz hen buiten de familie plaatste.

Vooral eigenlijk omdat Robert Moszkowicz eerder al getrouwd was met een niet-joods meisje. Nadien, omdat Robert Moszkowicz zich niet mocht aansluiten bij de maatschap en voor zichzelf begon in Roermond. De tweede generatie Moszkowicz, zo kan geconcludeerd worden, zijn door de belevenissen van hun vader in Auschwitz, ook slachtoffer geworden. We spreken dan van het tweede generatiesyndroom. De aan heroïne verslaafde vader van Yehudi, deed zijn moeder en haar twee kinderen, waaronder Yehudi uiteindelijk in de bijstand belanden en vader Yehudi in de gevangenis. In dit boek wordt de strijd beschreven, die Yehudi moest leveren om uiteindelijk, zoals nu blijkt de enige Moszkowicz te zijn, die nog strafrechtadvocaat is, met een bloeiende praktijk in Utrecht. Hij probeert de goede naam van Moszkowicz nu te herstellen. Zeker nu de andere zonen van Moszkowicz alle niet meer strafrechtadvocaat mogen zijn. Dit boek laat eens te meer zien hoe de gevolgen van de Holocaust nog zeer lang invloed hebben uitgeoefend in de levens van de familie Moszkowicz. Zie ook Recensie Abraham Moszkowicz 'Liever rechtop sterven dan op je knieën leven' Abraham Moszkowicz

Titel: De toga van mijn vader

Auteur: Yehudi Mszkowicz

Uitgeverij: Thomas Rap ISBN 9789400405134 € 17,99