We hebben 175 gasten online

Recensie 'De tolk van Java' Alfred Birney
02 juni 2017 08:52

Huiveringwekkend, autobiografische mokerslag, beschrijvingen die ten volle bij dit boek passen. De clichés over Nederlands-Indië worden verpulferd en hoe. Pas op 65 jarige leeftijd heeft Alfred Birn [ ... ]

Recensie 'Juliana' Vorstin in een mannenwereld Jol...
08 dec 2016 13:27

Deze biografie van Juliana is het lezen alleszins waard. Wat een prestatie eigenlijk. Want ga er maar even aanstaan om van deze Oranjetelg, die nadat haar moeder Wilhelmina vijftig jaar lang van 1898  [ ... ]

Recensie 'Wat kan ons gebeuren' Gerrit Hoogstraate...
17 nov 2016 12:58

In deze roman staat centraal het leven van een Amsterdamse politieman en is voor een deel gebaseerd op de familiegeschiedenis van de auteur. De roman speelt vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog en sc [ ... ]

Vervolging JodenVerder lezen

Recensie 'Hans Gruijters een dwarse democraat' Rogier Verkroost

Hans Gruijters Rogier Verkroost

Wie kent hem nog? Hij was een van de oprichters van D'66 en de eerste minister die de partij ooit leverde. Toch is hij in tegenstelling tot de andere mede-oprichters in de vergetelheid geraakt. Rogier Verkroost wil met deze biografie Hans Gruijters uit de vergetelheid halen en besloot zich te gaan verdiepen in de vraag wat voor persoon Gruijters nu eigenlijk was en waarom D'66 en hij uit elkaar zijn gegroeid. Verkroost kwam al snel tot de ontdekking dat er nog nooit een boek over Gruijters was gemaakt. Hoewel hij een interessante persoon was met een al even roerig leven. Dus nam Verkroost het initiatief om daar verandering in aan te brengen. Verkroost stelt in zijn voorwoord dat zijn boek geen wetenschappelijke pretenties heeft en vast niet volledig is. Maar zijn doel is om de herinnering aan Hans Gruijters vast te leggen in een boek voor het nageslacht.

Het levensverhaal van deze politicus verdient het volgens hem om uitgebreider gelezen te worden dan in enkele krantenberichten die na zijn dood in 2005 zijn gemaakt. Wat meteen opvalt is dat in de door hem geraadpleegde geschiedschrijving van de partij Gruijters er bekaaid vanaf komt. Blijkbaar maakte Gruijters geen vrienden. Verkroost noemt Gruijters intelligent, welbespraakt en veelzijdig. Maar Gruijters wordt ook omschreven als arrogant, impulsief en liet zich meerdere malen weinig respectvol uit over christelijke politici of over politici die in zijn ogen niet intelligent genoeg waren. Daarnaast had hij een bijzonder talent om ruzie te maken. Dat hij een jaar voor zijn dood het lidmaatschap van de partij heeft opgezegd heeft zijn gedachtenis er ook niet beter opgemaakt. Maar Gruijters had aan zelfkennis geen gebrek en door iedereen tegen zichzelf in het harnas te jagen isoleerde hij zichzelf. Gruijters was meer dan dertig jaar lang actief in de politiek met als hoogste functies het ministerschap en het burgemeesterschap van Lelystad. Verkroost probeert in dit boek geen lofzang te schrijven voor de persoon Gruijters en velt geen oordeel over zijn daden en prestaties. Zijn doel is dat Hans Gruijters niet in de vergetelheid raakt. Dat zullen ze zeker in Lelystad niet doen en ook niet in zijn geboortestad Helmond. Want die stad werd door hem als minister tot groeistad benoemd waarvoor Helmond hem nog steeds dankbaar is.

Titel: Hans Gruijters een dwarse democraat.

Auteur: Rogier Verkroost.

Uitgeverij: Aspekt ISBN 9789463385206 € 19,95