We hebben 212 gasten online

Recensie 'De tolk van Java' Alfred Birney
02 juni 2017 08:52

Huiveringwekkend, autobiografische mokerslag, beschrijvingen die ten volle bij dit boek passen. De clichés over Nederlands-Indië worden verpulferd en hoe. Pas op 65 jarige leeftijd heeft Alfred Birn [ ... ]

Recensie 'Juliana' Vorstin in een mannenwereld Jol...
08 dec 2016 13:27

Deze biografie van Juliana is het lezen alleszins waard. Wat een prestatie eigenlijk. Want ga er maar even aanstaan om van deze Oranjetelg, die nadat haar moeder Wilhelmina vijftig jaar lang van 1898  [ ... ]

Recensie 'Wat kan ons gebeuren' Gerrit Hoogstraate...
17 nov 2016 12:58

In deze roman staat centraal het leven van een Amsterdamse politieman en is voor een deel gebaseerd op de familiegeschiedenis van de auteur. De roman speelt vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog en sc [ ... ]

Vervolging JodenVerder lezen

Recensie ' Willem Wilmink - de biografie' Elsbeth Etty

in de man zit nog een jongen Willem Wilmink Elsbeth Etty

Na lezing van deze biografie was me geheel duidelijk waarom Etty Willem Wilmink omschreef als 'In de man zit nog een jongen'. Daar spreekt mededogen uit maar dat wil niet zeggen dat Etty hem niet kritisch heeft bekeken. Alom wordt Willem Wilmink bejubeld als de schrijver van fijnzinnige teksten, kindergedichten en liedjes, maar na lezing van deze biografie komt hij toch ook naar voren als een moeilijke man. Vaak bleek zijn weergave van de dagelijkse werkelijkheid zich soms verre te vinden van hetgeen daadwerkelijk was gebeurd. Maar daar bleek hij dan geen enkele moeite mee te hebben. Levend in een veranderende wereld van die tijd was er een soort nostalgisch verlangen naar zijn jeugd in Enschede van de jaren dertig tot vijftig.

Toen wist hij zich verzekerd van aandacht, liefde en ongerustheid van zijn ouders. Door een bombardement tijdens de oorlog werd hij getekend. Komt het daardoor dat Wilmink zich snel miskend of buitenspel voelde staan. Vooral zijn wetenschappelijke werkzaamheden werden niet serieus genomen. Hij deed er alles aan om geprezen te worden vooral in kringen waar men hem niet waardeerde. Daar komt bij dat Wilmink niet als een makkelijk mens overkomt. Hij wilde namelijk altijd zelf in het middelpunt staan en moest rekening houden met zijn angsten en met kritiek kon hij moeilijk omgaan. Dat resulteerde erin dat men heel veel van zijn optreden met de mantel der liefde bedekte. Langzaam maar zeker kreeg hij echter steeds meer waardering voor zijn leeftijdsloze poëzie en kreeg hij prijs naar prijs voor zijn werk. Maar hij blijft in deze biografie een gewoon mens met zijn eigen tekortkomingen. Dan vluchtte hij in zijn eigen werkelijkheid en naar vaak boos te zijn geweest schreef hij prachtige gedichten die we nu nog steeds boeiend vinden. Dat kan natuurlijk zijn grootste triomf worden genoemd en in die zin blijft hij voortleven.

Titel: In de man zit nog een jongen Willem Wilmink- de biografie

Auteur: Elsbeth Etty

Uitgeverij:Nijgh& Van Ditmar ISBN 9789038806112 € 34,99