We hebben 269 gasten online

Recensie 'De tolk van Java' Alfred Birney
02 juni 2017 08:52

Huiveringwekkend, autobiografische mokerslag, beschrijvingen die ten volle bij dit boek passen. De clichés over Nederlands-Indië worden verpulferd en hoe. Pas op 65 jarige leeftijd heeft Alfred Birn [ ... ]

Recensie 'Juliana' Vorstin in een mannenwereld Jol...
08 dec 2016 13:27

Deze biografie van Juliana is het lezen alleszins waard. Wat een prestatie eigenlijk. Want ga er maar even aanstaan om van deze Oranjetelg, die nadat haar moeder Wilhelmina vijftig jaar lang van 1898  [ ... ]

Recensie 'Wat kan ons gebeuren' Gerrit Hoogstraate...
17 nov 2016 12:58

In deze roman staat centraal het leven van een Amsterdamse politieman en is voor een deel gebaseerd op de familiegeschiedenis van de auteur. De roman speelt vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog en sc [ ... ]

Vervolging JodenVerder lezen

Recensie'Jelle zal wel zien'Jonne Harmsma

Jelle zal wel zien Jonne Harmsma

Nederland na de Tweede wereldoorlog is ondenkbaar zonder de figuur van Jelle Zijlstra. Niet alleen als minister maar ook als premier was hij politiek actief. Maar daarnaast zou hij als president van de Nederlandse Bank een onuitwisbare indruk nalaten. Zowel nationaal als internationaal. Vaak wordt alleen gesproken over het zogenaamde tussenkabinetje waaraan hij leiding gaf na de val van het kabinet Cals in de beroemde nacht van Schmelzer in 1966. Maar zijn invloed blijkt achteraf veel groter te zijn geweest. Harmsma beschrijft dat een deel van de verklaring voor Zijlstra’s opzienbarende carrière moet worden gezocht in zijn karakter en profiel, maar geluk speelde eveneens een rol. Dit bleek bijvoorbeeld uit het moment waarop hij afstudeerde als econoom, dat samenviel met het einde van de oorlog en het begin van de wederopbouw. Kortom het tijdperk van de economen brak aan. Hij werd hoogleraar en minister en de elf jaren dat hij minister was vielen grofweg samen met de gouden jaren van het Nederlandse harmoniemodel. Daarna werd hij als premier gezien als de redder in nood.

Als politicus was hij ongrijpbaar en door zich in de eerste plaats als econoom te presenteren affilieerde Zijlstra zich ook in de politiek met de wetenschappelijke status van zijn vakgebied. Zijn politieke en bestuurlijke optreden werd gehuld in een sluier van objectiviteit en waarde vrijheid. In zijn handelen, aldus Jonne Harmsma, kon de Friese econoom zowel voorzichtig en berekenend zijn als dominant en standvastig. In zijn karakter scholen twee gezichten. Aan de ene kant was hij vlot, prettig in de omgang en benaderbaar. Aan de andere kant kon hij nors en onaangenaam zijn. De Zijlstra norm zal voor altijd aan hem verbonden blijven. In de economische ontwikkeling van de zestiger en zeventiger jaren zorgde Zijlstra als bankpresident ervoor dat er stabiliteit was in een mondiale wereld waarin chaos heerste. Deze biografie geeft een goede beschrijving van hetgeen er op economisch gebied in die jaren zich voltrok. Daarin heeft Zijlstra een grote rol gespeeld.

Titel: Jelle zal wel zien.

Auteur: Jonne Hramsma.

Uitgeverij: Prometheus ISBN 9789044635355 € 39,99