We hebben 258 gasten online

Recensie 'Sodoma Het geheim van het Vaticaan' Frédéric Martel

Sodoma Frederic Martel

Vier jaar lang heeft Frédéric Martel zich ondergedompeld in de wereld van het Vaticaan. Hij heeft onderzoek verricht in meer dan dertig landen en daarbij honderden mensen gesproken, van priesters tot bisschoppen en kardinalen. De meeste wilden hem te woord staan op basis van anonimiteit, al zijn er ook die de moed hadden on the record te praten. Alle verhalen zijn eensluidend. Er is in veel gevallen sprake van een dubbelleven: van buiten radicaal homofoob, in werkelijkheid homoseksueel. In totaal zijn meer dan 1500 interviews afgenomen, met onder andere 41 kardinalen, 52 bisschoppen, 45 apostolische nuntius en meer dan 200 katholieke priesters en seminaristen. Van de kardinalen zijn de meeste lid van de Romeinse curie. Sodoma berust op uiterst nauwkeurige feiten, citaten en bronnen. Martel stuurde bij zijn onderzoek meer dan tachtig medewerkers aan. Daarnaast heeft hij zijn boek gebaseerd op zeer veel schriftelijke bronnen, voetnoten en een uitgebreide bibliografie. Lezers kunnen die terugvinden in een 300 pagina’s document online op www.sodoma.fr.

Het Vaticaan vormt zelf een van de grootste homoseksuele gemeenschappen ter wereld. In zijn boek toont Martel aan dat er achter de rigiditeit in veel gevallen sprake is van een dubbelleven. Het verzet van het Vaticaan tegen het Homohuwelijk blijkt dus diepere gronden te hebben. Dit gedegen onderzoek kan ook niet los gezien worden van de misbruiken die door priesters in bijna alle landen van de wereld werden gepleegd en door hun bisschoppen werden ontkend. Zie daarvoor op https://www.blikopdewereld.nl/rechtspraak/misbruik-rkk.

Titel: Sodoma Het geheim van het Vaticaan

Auteur: Frédéric Martel.

Uitgeverij: Balans ISBN: 9789463820158 € 24,99