We hebben 359 gasten online

Recensie 'Toen de wereld nog van ons was' Liz Kess...
28 jan 2022 10:18

Het boek is gebaseerd op het verhaal van de vader van de auteur. Op zijn oorlogservaringen. De vriendschap tussen Leo, Elsa en Max leidt in allerlei opzichten tot een confrontatie met het naziregime.  [ ... ]

Recensie 'Els Borst Medicus in de politiek' Nele Beyens

Dit boek gaat over ‘een dame die wat voorstelde’. In chronologisch perspectief wordt de levensloop van Els Borst beschreven. Bij de behandeling daarvan worden wel keuzes gemaakt. Daarbij ligt de focus vooral op Borsts werkzame leven, eerst in de gezondheidszorg en later in de politiek. Het zwaartepunt van het boek ligt bij haar ministerschap, dat duurde van 1994 tot 2002. Hoewel er hier sprake is van een biografie blijkt na lezing dat via het leven van Els Borst een zeer uitvoerige inkijk wordt gegeven op de ontwikkelingen in de Nederlandse gezondheidszorg in de tweede helft van de twintigste eeuw en het begin van de eenentwintigste eeuw. Daarbij fungeert Borst loopbaan als een venster waarbij de lezer de historische ontwikkelingen kan aanschouwen, analyseren en begrijpen. Dat de auteur gebruik mocht maken van de persoonlijke archieven van Els Borst en haar familie maakt dat we toch een goede indruk krijgen van de persoon Els Borst.

Terecht wordt ook duidelijk dat het Els Borst was die aan de basis heeft gestaan van ons huidige zorgstelsel. Ook haar strijd voor een mondige patiënt is te prijzen. Dat zij door een geestelijk verwarde persoon in haar eigen huis op 81-jarige leeftijd om het leven is gebracht is triest. Ze zal worden herinnerd door het feit dat ze ‘Grensverleggend was op alle terreinen van de zorg’. Verder had Els Borst als minister de wereld van de politiek een menselijk gezicht gegeven. Hoewel zij zich geen feministe vond zagen de voortrekkers van de tweede feministische golf haar wel als zodanig. Nel Beyens schreef een gedegen biografie.

Titel: Els Borst Medicus in de politiek.

Auteur: Nele Beyens.

Uitgeverij: Wereldbibliotheek ISBN 9789028451483 € 29,99