We hebben 104 gasten online

Praktische Opdracht Nederland voor, tijdens en na WO II

Gepost in Praktische opdrachten

De leerling bestudeert de verstrekte literatuur. Deze bestaat uit 6 hoofdstukken. Elk week wordt een hoofdstuk gelezen en bestudeerd. Na lezing van de 6 hoofdstukken krijgt de leerling nog 2 weken de tijd om het onderwerp nog eens door te nemen. In week 9 wordt dan uiteindelijk via een opstel getoetst.

De zes hoofdstukken zijn:

1. Tot mei 1940

2. De oorlogsdagen van mei 1940

3. Het optreden van de bezetters
4. De houding van de Nederlanders
5. Van D-day tot 5 mei 1945
6. Het eerste jaar na de oorlog in Europa.


OPDRACHT:
Aan de hand van de volgende termen en begrippen schrijven jullie een opstel over Nederland voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog.

De termen en begrippen staan in willekeurige volgorde maar moeten door jullie chronologisch juist worden gebruikt. Uit de tekst moet de betekenis van de termen en begrippen duidelijk zijn.

Voor elk juiste gebruikte term en begrip wordt een 0,5 punt toegekend. Totaal dien je de 18 termen te gebruiken.
Elke term of begrip dient te worden onderstreept. Het spreek voor zich dat een term welke meemalen gebruikt wordt niet tot een hogere waardering leidt.

Gebruik de volgende termen en begrippen;
1. Nederlandse Unie
2. Persoonsbewijs
3. Nazificering
4. Aanpassingspolitiek
5. Mussert
6. Gerbrandy
7. Wilhelmina
8. Spoorwegstaking
9. Gebroken geweertje
10. Februaristaking
11. Joodse Raad
12. Waterlinie
13. Westerbork
14. Getto
15. Antisemitisme
16. Hongerwinter
17. Bijzondere rechtspleging
18. Geldzuivering