We hebben 186 gasten online

2006 gs Scholier pikt info van internet

Gepost in Onderwijs

Volkskrant 19 april 2006

Echte fouten, van het soort dat Adolf Hitier in de 19de eeuw leefde, is Alfons Selie in de werkstukken van zijn leerlingen nooit tegengekomen. 'Ze kijken altijd wel op twee sites, en als die allebei hetzelfde stellen, dat nemen ze dat over. Wat je wel veel ziet, is dat leerlingen informatie gebruiken die ze helemaal niet snappen.

 

Selie, leraar geschiedenis en culturele en kunstzinnige vorming op het Spinoza Lyceum in Amsterdam, kreeg onlangs van een van zijn leerlingen een werkstuk over Che Guevara. 'Daarin staat dan natuurlijk dat Guevara een socialist was. Daarnaast gebruikte hij woorden als marxist, communist en anarchist, maar ik krèeg niet de indruk dat hij doorhad dat die begrippen iets met elkaar te maken hadden.'

Wat Selie wil zeggen, is dat scholieren voor hun werkstukken de informatie van internet klakkeloos opschrijven. 'Ze plukken her en der wat van het net en denken niet over het verband', klaagt hij. Een boek lezen waarin de verbanden wel worden uitgelegd, zit er meestal niet in. 'Ik denk vaak: snappen ze wat er staat?'

De werkstukken worden steeds meer een product van de zapcultuur, vindt Selie. Het kost hem de grootste moeite leerlingen kritisch te krijgen over hun eigen producten. En dan heeft hij hef nog niet eens over 'doodgewoon' overschrijven, 'want dan krijgen ze gewoon een 1'.

Bureau Motivaction publiceerde dinsdag een onderzoek naar het gebruik van internet door scholieren. Volgens Motivaction gebruikt 87 procent van de leerlingen internet als bron bij het schrijven van werkstukken, terwijl maar 4 procent boeken gebruikt uit de openbare bibliotheek. Van de scholieren die internet gebruiken, controleert 82 procent de gevonden informatie meestal niet.

De opdrachtgever, schoolboekenuitgever Malmberg, gebruikt het onderzoek vooral om zijn oplossingen aan te prijzen: websites als hulpmiddel bij de eigen schoolboeken. 'Als zo veel leerlingen bijna alleen het internet gebruiken, dan moeten we daarop inspelen', zegt de woordvoerster van de uitgever.

Voor Selie is die oplossing ver weg. Voorlopig kampt hij met 'drollen in cadeaupapier' , zoals hij veel werkstukken bestempelt. 'Ze zien er prachtig uit, maar de informatie is heel oppervlakkig.'