We hebben 538 gasten online

2010 gs Zo leuk is geschiedenis

Gepost in Onderwijs

Elke maand zet Prima VO één vak in de schijnwerpers. Wat maakt het vak zo leuk, wat is de grootste valkuil en waar vind je tips voor leuke (praktijk)opdrachten? In deze aflevering: het vak Geschiedenis.

Tekst van Lisa Rosing in Prima VO oktober 2010 pagina 15


GESCHIEDENIS IS EEN GEWELDIG VAK, WANT...

Jo Swaen: 'Geschiedenis vindt élke dag plaats. De recente ontwikkelingen in Kirgizië bijvoorbeeld, het is belangrijk om leerlingen dat soort dingen ook bij te brengen.' Nico Zijlstra: 'Ons vak draait om het in verband brengen van gebeurtenissen van vandaag met die uit het verleden. Het is leuk om te zien dat leerlingen, naarmate ze ouder worden, zelf het idee krijgen dat ze de wereld beter begrijpen.'

Valkuilen

Swaen:'Niet alle leerlingen hebben van zichzelf historisch besef. Het is lastig om ze dat bij te brengen. Verder merk ik dat leerlingen het soms moeilijk vinden om de stof door te werken, maar je kunt ze niet veel bijbrengen als ze de stof niet leren. Ik vind het belangrijk dat leerlingen ook voor zichzelf dingen lezen.'

Zijlstra: 'Een gebrek aan vakkennis kan een valkuil zijn. Een goede docent moet niet alleen pedagogisch didactisch sterk zijn, maar ook over zoveel mogelijk kennis beschikken. Daardoor kun je gemakkelijker switchen tussen verschillende onderwerpen.'


Actualiteit Zijlstra: 'ik haal de actualiteit erbij om te laten zien dat sommige dingen altijd opnieuw gebeuren. Zo kun je ook laten zien wat hetzelfde blijft en wat er verandert. Het is niet altijd mogelijk om een verband te leggen, maar wel kun je vaak bepaalde accenten aanstippen. Zo nam ik de Tweede Kamerverkiezingen bijvoorbeeld als uitgangspunt om vergelijkingen te maken tussen Geert Wilders en politieke bewegingen in het Nederland van vroeger.'

Swaen: 'Juist om te begrijpen waarom de wereld er nu zo uitziet, moeten leerlingen op de hoogte zijn van hoe deze is ontstaan. Daar heb je de actualiteit bij nodig.'

Website

Swaen: 'ik begon vijf jaar geleden met mijn eigen website www.blikopdewereld.nl , mede omdat ik bij de invoering van de Tweede Fase constateerde dat we in kortere tijd hetzelfde programma moesten afwerken als daarvoor. Op de site bied ik achtergrondinformatie aan, zodat leerlingen de stof die ze moeten leren beter kunnen doorgronden. Ik merk dat veel leerlingen, ook van buiten mijn eigen school, er baat bij hebben. En mijn collega's ook - dat zegt genoeg.'

 

Website collega Zijlstra:http://www.sintermeerten.nl/projecten/geschiedenis