We hebben 135 gasten online

2006 Jonge hersenen ongeschikt voor het nieuwe leren

Gepost in Onderwijs

Zelfstandig werken en plannen kunnen de hersenen pas na het twintigste levensjaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar zijn daarom minder geschikt voor het nieuwe leren.

Dat toont volgens Prof Jelle Jolles internationaal wetenschappelijk onderzoek aan. Prof Jolles is hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht en voorzitter van de NWO - commisssie Hersenen en leren. Bij jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar zijn bepaalde delen van de hersenen nog helemaal niet af. Dan gaat het vooral om de hersendelen die verantwoordelijk zijn voor vaardigheden als zelfstandig werken, plannen, organiseren en structuur aanbrengen. Allemaal vaardigheden waarop in het studiehuis en het nieuwe leren in het MBO een zwaar beroep wordt gedaan.

Jolles pleit ervoor de pedagogie in het onderwijs af te stemmen op de ontwikkelingen van de hersenen.

In zijn algemeenheid vindt Jolles dat de makers van het studiehuis geen rekening hebben gehouden met de hersentechnische mogelijkheden van jongeren. Wat hij in ieder geval benadrukt is de noodzaak voor een centrale rol voor de docent, die het leren moet stimuleren.

Zie voor achtergronden de volgende artikelen