We hebben 617 gasten online

2006 Erik Tjallinks: Ze moeten ook wat leren

Gepost in Onderwijs

Hou de oude docent in ere want hij weet hoe kennis wordt overgebracht. Dat komt nu in gevaar door onderwijsvernieuwing

Erik Tjallinks in Trouw 23 maart 2006

Graag wil ik reageren op het artikel van Wijbe Bekkema,leerlingbegeleider op een roc. Hij vindt het prima dat al die oude zakken het onderwijs de komende jaren verlaten, want die houden onderwijsvernieuwing maar tegen. Hij ziet leerlingbegeleiding als de nieuwe hoofdtaak van onderwijs, en niet kennisoverdracht.

Ik ben docent onderzoeksmethoden aan de CHN te Leeuwarden en ik zie dat (te)veel eerstejaars-studenten denken dat 0,27 hetzelfde is als 2,7 procent, dat ze een aantal basis-symbolen in formules niet kunnen lezen. Dat moet je dus eerst uitleggen voordat je aan de eigenlijke leerdoelen toekomt. Ook de begrippen significantie en correlatie, en hoe die uit elkaar te houden, zijn een uitdaging voor kennisoverdracht en laten we het maar niet hebben over bedrijfseconomie of recht. Een statistiekboek, daar beginnen ze niet aan, ze willen mondeling worden voorgelicht. Hun honger naar kennis is groot, anders kost het punten en levert het vertraging op.

Nederland is zijn leidende positie als kennisland allang kwijt, en moet dus inzetten op kennis. Ik zou het verhaal van Bekkema om willen draaien: veel zogenaamde onderwijsvernieuwing is oude wijn in nieuwe zakken, want al die nieuwe begrippen zoals leerlingbegeleiding, en competentie-gericht onderwijs, bestonden al, alleen niet onder die namen.

Het gaat erom leerlingen klaar te stomen voor hun beroepspraktijk, wat betreft persoonlijkheid, vaardigheden en kennis. Dat dreigt nu ondergesneeuwd te worden door de doe-het-zelfcultuur van de onderwijsvernieuwing.

Wat levert individuele leerlingbegeleiding op als de coach niets weet van waar de leerling mee bezig is? Ook is hij ziende blind als hij de ouderwetse roep om meer salaris afwijst: de praktijk leert dat die roep wordt vertaald in vertrek uit het onderwijs en keuze van een andere loopbaan door jongeren. Leve de ouderen, spaar ons voor de jongeren die zo denken als Bekkema.

-

Erik Tjallinks is docent.