We hebben 141 gasten online

2006 Marc van Stokkum: bezem erdoor of zweep erover

Gepost in Onderwijs

Marc van Stokkum is docent techniek.

verschenen in de Gelderlander van 5 januari 2006

Volgens de nieuwste richtlijnen van het ministerie van Onderwijs moet een docent per toets per leerling zeven formulieren invullen om waargenomen ‘competenties’ te verwerken. Leraar Marc van Stokkum over de vernieling van zijn vak.

Stel, u heeft een pizza besteld en krijgt van de ober een broodje shoarma. Kan gebeuren, in de meeste gevallen wordt de fout direct hersteld. Maar wat dacht u ervan als de bediende u het volgende advies geeft: als het u niet bevalt gaat u maar naar huis! Dan heb je toch de neiging om de uitbater van de tent te adviseren: de bezem erdoor óf de zweep erover?

Mijn dochter maakte het onlangs mee op het ROC A12 in Arnhem. Zij had zich ingeschreven voor twee workshops op een open dag in december: ‘klantvriendelijk handelen’ en ‘etaleren’.

’s Morgens vroeg uit de veren, met vriendinnen de route uitgestippeld met het plan een leuke dag te hebben. ‘Wie weet is het een leuke school waar ik de komende vier jaar kan studeren’, dacht ze bij zichzelf.

Hevig teleurgesteld was ze om twaalf uur alweer thuis. Ze was ingedeeld bij andere workshops. Kan gebeuren, misschien was die ene workshop overvol. Ze vroeg naar de alternatieven. De reactie was: als het je niet bevalt ga je maar naar huis. Is dit klantvriendelijk handelen? Wat is er aan de hand in het onderwijs?

Je hebt toch de neiging om de directeur van die ‘tent’ te adviseren: de bezem erdoor óf de zweep erover!

In De Gelderlander van 3 januari schreef columnist Bart Tromp een uitstekend stuk over de huidige gesteldheid van het onderwijs in Nederland; hij spreekt terecht over ‘onderwijsvernieling’.

Ik ben sinds 1984 docent techniek aan een opleidingcentrum voor contractonderwijs en bedrijfstrainingen voor de agrarische sector in Ede.

Begin jaren ’90 is Bram Peper als adviseur van het ministerie van Landbouw begonnen met het afbreken van het landbouwpraktijkonderwijs. Voormalig minister Brinkhorst van Landbouw heeft het karwei afgemaakt en het landbouwonderwijs alle duimschroeven aangedraaid die hij in huis had. Dit heeft de gewenste uitwerking gehad; landelijk kent het mbo nog maar een handvol leerlingen voor bijvoorbeeld de fruitteelt, bloementeelt en boomteelt. De helft van de diepgang van mijn eigen vakgebied is inmiddels weggesaneerd; docenten moeten in een kortere tijd meer behandelen. De rest moeten leerlingen zelf genereren. Minder ‘contacturen’ is tenslotte goedkoper. Uiteindelijk worden de exameneisen vereenvoudigd om voldoende leerlingen te laten doorstromen. We staan met de rug tegen de muur.

Een paar jaar geleden gaven ambtenaren op het ministerie van Onderwijs elkaar ongelimiteerde salarisverhogingen. De minister was (natuurlijk) hevig geschokt en beloofde beterschap. Hoe staat het er momenteel voor?

De ambtenaren hebben het onderwijssysteem voor de derde keer in tien jaar volledig op zijn kop gezet en nog ondoorzichtiger gemaakt. Alle processen en handelingen moeten vastgelegd worden. Iedere stap die je zet wordt administratief verwerkt.

Volgens de nieuwste richtlijnen moet een docent per toets per leerling zeven formulieren invullen om waargenomen ‘competenties’ te verwerken.

Volgens het systeem van ‘competentiegericht leren’ moeten docenten leerlingen begeleiden in hun fouten totdat ze zelf zien dat ze fout zitten. (Zo kun je leerlingen langer aan een school binden.)

Leerlingen geven zelf aan wat ze willen leren. Op het vmbo zitten momenteel al leerlingen die het alfabet niet kennen. Ik maak dagelijks mee dat mbo- en hbo- leerlingen het verschil niet weten tussen 1 gedeeld door 2 en 2 gedeeld door 1. Rekenvaardigheid en inzicht in rekenprocessen heb je nodig, zelfs bij het bedienen van een rekenmachine.

De meeste tieners kiezen voor de lijn sex, drugs en rock ’n roll; zoals MTV, Mac Donalds en mp3. Ook leuk, maar laten we kerk en staat wel gescheiden houden!

Welk bedrijf zit te wachten op personeel waaraan je ’s morgens moet vragen: ‘Zeg het maar, wat wil je vandaag gaan doen?’

Minister Verhoeven van Onderwijs betitelde het huidige onderwijs als volgt: dit is geen onderwijs maar administratie. Eindelijk, dit roepen wij al jaren! Je zou haar toch adviseren: de bezem erdoor óf de zweep erover!

Het wordt tijd om met beide voeten op de grond effectief onderwijs te verzorgen. Zo krijg je weer plezier in je werk en kan je samen met leerlingen werken aan het vak waarvoor ze naar het opleidingcentrum zijn gekomen.

Marc van Stokkum is docent techniek.