Geschiedenis en levensloop Deel 12D6 Overzicht werkzaamheden COO
Van wachtgeldregeling naar plaatsingsregeling
(enige kanttekeningen)
door: | medewerkers kunnen inhuren | probleem bespreekbaar | dig genoeg is om eventueel | |
J. W. Swaen | voor een bepaalde tijd; | maken en er ook daadwerke- | andere werkzaamheden te | |
(voorzitter P.G.M.R.) | natuurlijk hangt daar dan | lijk naar oplossingen wordt | doen. Misschien kan er door | |
voor deze scholen een | gezocht. | de implementatie van de | ||
Door het ingaan van de | prijskaartje aan. | CAp voor de betrokkene | ||
bestuursaanstelling is de | Personeelsleden die in de | een oplossing gevonden | ||
binnen O.M.O. vigerende | Een ander probleem dat | plaatsings- reservepool | worden binnen de eigen | |
wachtgeldregeling veranderd | naar voren komt is de pro- | blijven, na de toepassing | school door verschuivingen | |
in een plaatsingsregeling. | blematiek van het niet goed | van de plaatsingsregeling, | binnen het personeels- | |
Tevens geldt voor het | of slecht functionerend | kunnen b.v. worden ingezet | bestand. | |
O.M.O. personeel een | personeelslid. Dat deze niet | om aan O.M.O.-personeel | Het zal iedereen duidelijk | |
werkgelegenheidsgarantie . | thuishoort in de plaatsingsre- | bijscholing te geven. De | zijn dat de juiste informatie | |
'--" | Een en ander vraagt een | geling is op zichzelf juist, | scholingsgelden zouden | over personeelsleden van |
nieuwe plaatsingsregeling | maar de ervaring van de | hiervoor eventueel kunnen | groot belang is om de | |
voor O.M.O.-personeel zoals | laatste jaren laat zien dat | worden ingezet. Een andere | kwaliteiten van het personeel | |
we dat voorheen kenden | scholen de wachtgeldrege- | mogelijkheid om deze men- | ook te kunnen gebruiken. | |
middels de procedure | ling toch ook wel eens | sen toch te plaatsen op een | ||
wachtgeldregeling, welke elk | gebruikten om personeel dat | O.M.O.-school is de reiskos- | Tenslotte | |
jaar werd vastgesteld. | niet goed functioneerde zo | tenregeling zó aan te passen | ||
in het circuit op te laten | voor die bepaalde situaties, | Tijdens een vergadering met | ||
Bij het tot stand komen van | gaan. In de discussies die | dat het voor de betrokkene | het O.B. van O.M.O. heeft | |
zo'n plaatsingsregeling zal | daarover vaak werden | toch interessant is een | het bestuur van de P.G.M.R. | |
aandacht dienen te worden | gevoerd kwam steeds naar | grotere reisafstand af te | het Bevoegd Gezag nog | |
gegeven aan een aantal | voren dat er ten aanzien van | leggen, omdat dan de | eens verduidelijkt dat het | |
zaken. | wachtgeld-plaatsingen pas | reiskosten worden vergoed. | Personeel actief betrokken | |
Doordat de voor iedereen | achteraf ineens bleek dat | Het voordeel ligt dan in het | wil zijn bij het aannemen van | |
bekende afvloeiingsregeling | een betreffend personeelslid | feit dat de loonkosten dan | een nieuw plaatsingsbeleid | |
per school door de bestuurs- | niet goed functioneerde. Een | niet meer op de reservepool | voor O.M.a.. | |
aanstelling is afgeschaft zal | soort vervuiling van de | drukken. Bovendien is van | Ondergetekende heeft | |
er dringend behoefte zijn | wachtgeldregeling trad dus | groot belang dat personeels- | jarenlang -als enige verte- | |
aan een nieuw normstellend | op. Bovendien bleek daarbij | leden van O.M.a., waarvoor | genwoordiger van het perso- | |
''--'"' | kader. Het kan b.v. niet de | vaak dat van een duidelijke | geen ruimte meer is in de | neel- meegewerkt in de |
bedoeling zijn dat een | verslaglegging betreffende | schoolformatie, duidelijkheid | plaatsingscommissie wacht- | |
personeelslid welke boven- | het al dan niet goed functi- | krijgen over de openstaande | gelders waarbij geconsta- | |
tallig is geworden op zijn of | oneren van een perso- | vacatures op andere scholen | teerd moet worden dat | |
haar school in 's Hertogen- | neelslid geen dossier of een | zodat ze op eigen initiatief al | ondergetekende voor veel | |
boseh, zonder meer ge- | zeer summier dossier aan- | de nodige stappen kunnen | personeelsleden een aan- | |
plaatst kan worden in Ber- | wezig was. De verplichte | zetten waardoor veel werk al | spreekpunt was in de toch al | |
gen op Zoom. | invoering van functionerings- | kan worden verricht ten | moeilijke situatie waarin men | |
Binnen O.M.O. zal men | en beoordelingsgesprekken | voordele van beide partijen. | kwam te verkeren als men | |
moeten zien te komen tot | zullen daarvoor een welkom | Hoe dient een school te | zijn baan op de eigen school | |
een plaatsingsreservepool | hulpmiddel zijn om een | handelen als er in een | verloor. Velen hebben daar | |
waarin boventallig personeel | verkeerd gebruik tegen te | vakgebied geen ruimte meer | de afgelopen jaren dan ook | |
zal worden ondergebracht. | kunnen gaan. Ik ben me | is en de betrokkene dus in | gebruik van gemaakt. | |
Immers het bevoegd gezag | ervan bewust dat het hierbo- | aanmerking komt voor de | Het is de intentie van de | |
is verplicht het salaris te | ven geschetste een inge- | plaatsingsregeling, terwijl er | P.G.M.R. dat deze inzet vóór | |
betalen. Zo'n plaatsings- | wikkelde problematiek is | op de betrokken school nog | het eigen personeel en dóór | |
reserve pool kan ten dienste | maar naar mijn idee is | wel formatieruimte is? Hierbij | het eigen personeel ook in | |
staan als een soort uitzend- | iedereen binnen O.M.O. | speelt natuurlijk een grote | de nieuwe plaatsingsregeling | |
bureau aan de scholen die | ermee gebaat als we dit | rol of de betrokkene deskun- | wordt gecontinueerd. |
OMOlogie 4-95/96