We hebben 191 gasten online

Recensie ´De vrouwenjager´ Cees Koring & Marcel Tiehuis

Coring de vrouwenjagerDe aangrijpende reconstructie van de doodslag op de dertienjarige Sybine Jansons.

Martin C. (1962) wordt beschouwd als een van de gevaarlijkste misdadigers van Nederland. Begin jaren ’90 maakt hij als serieverkrachter Amsterdam onveilig. Twee maanden na het uitzitten van een lange celstraf ontvoert en doodt Martin C. de dertienjarige Maarnse scholiere Sybine Jansons. Door zijn sluwheid en door fouten bij de opsporing blijft hij nog maanden op vrije voeten. In die tijd maakt hij opnieuw enkele verkrachtingsslachtoffers. Voor de doodslag op Sybine Jansons en de twee nieuwe verkrachtingen kreeg de Amsterdammer zeventieneneenhalf jaar cel en tbs met dwangverpleging. Tijdens zijn tbs legde C. via een datingsite voor delinquenten opnieuw contact met vrouwen. In De Vrouwenjager brengt Cees Koring de levens samen van serieverkrachter Martin C., enkele van zijn slachtoffers, onder wie het schoolmeisje Sybine Jansons en rechercheur en co-auteur Marcel Tiehuis. Als coördinator gaf Tiehuis mede leiding aan het Utrechtse rechercheteam dat Martin C. na maanden speuren te pakken kreeg. Aan de hand van indringende interviews, exclusief onderzoeksmateriaal en de openhartigheid van Marcel Tiehuis reconstrueert Koring een serie huiveringwekkende misdrijven.

De auteurs slagen er zeer goed in aan te tonen dat Martin C. een duidelijk voorbeeld is van een man die eigenlijk al in de jaren negentig veroordeeld had moeten worden tot TBS. Zeer opvallend geeft forensisch psychiater Prof. van Marle in het boek aan, dat Martin C., een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft met anti-sociale trekken, een combinatie die niet of nauwelijks te behandelen valt. Van Marle betoonde dat een tbs - behandeling bij een dergelijke stoornis zelfs averechts werkt.` Door een behandeling verwerft de tbs-gestelde juist de sociale vaardigheden om potentiële slachtoffers te misleiden´. Toch heeft Martin C. zijn gevangenisstraf al uitgezeten en is zijn TBS al twee maal verlengd. Was levenslange gevangenisstraf hier niet meer op zijn plaats geweest...

De vader van Sybine Jansons, Arjen Jansons, heeft al eerder ook een boek geschreven over deze schokkende zaak met als titel: 'In het bos zijn de wilde dieren' Zie daarvoor Martin C. Moordenaar Sybine Jansons Deel 5  . Zie voor alle achtergronden: Inhoudsopgave Martin C. moordenaar Sybine Jansons

Auteurs: Cees Koring & Marcel Tiehuis

Titel: De vrouwenjager

Uitgeverij: Carrera ISBN: 9789048809271 € 15