We hebben 263 gasten online

Recensie 'De Eurocrisis' Martin Visser

Martin Visser De Eurocrisis onthullend verslag van politiek falen

Martin Vissers boek over de eurocrisis laat naar lezing het gevoel achter, dat men al zittende in een TGV er achter is gekomen, dat de reis veel meer consequenties zal kunnen hebben, dan men van tevoren zou verwachten. Visser slaagt er ongelooflijk goed in de lezer mee te nemen in de ontwikkelingen rond de eurocrisis en de lezer krijgt daarbij het gevoel alsof hij daadwerkelijk bij alle beraadslagingen zelf aanwezig is geweest. De ondertitel van het boek ´Onthullend verslag van politiek falen´ laat Vissers standpunt al meteen duidelijk uitkomen. Dat bij de start van de euro grote inschattingsfouten zijn gemaakt is achteraf goed te concluderen. Maar zolang de economie groeide werd er geen pijn geleden. Maar door de ontstane kredietcrisis en de daarop volgende recessie bleken afspraken over overschrijdingen van begrotingen ineens boterzacht en leek alles ineens toch geoorloofd. Snel bleek dat elk land een eigen weg ging terwijl men geen bevoegdheden wilde afstaan aan Brussel. En als men dan toch in Europees verband handelend moest optreden dan kwam men met schijnoplossingen waardoor de crisis in omvang toenam. Zo ontstond er een politieke crisis waarbij het vertrouwen in Europa op het spel stond en staat en landen onderling er niet dreigden uit te komen. Uiteindelijk staat de economische en financiële stabiliteit in de eurozone op het spel. Welke rol alle partijen speelden wordt uitvoerig belicht. De ECB het IMF, de Europese commissie, Merkel en Sarkozy en andere regeringsleiders, speelden ieder een rol die vaak aan verandering onderhevig was. Uiteindelijk kwamen er nieuwe afspraken over de begrotingsdiscipline en zouden ook de banken een 'vrijwillige' rol gaan spelen in de schuldsanering van Griekenland. Vissers boek is en blijft zeer actueel.

Auteur: Martin Visser

Titel: De Eurocrisis Onthullend verslag van politiek falen

Uitgeverij: Business Contact. ISBN 9789047004813 € 19,90