We hebben 94 gasten online

Recensie Slavoj Zizek 'Eerst als tragedie, dan als klucht'

Slavoj Zizek Eerst als tragedie, dan als klucht

Provocerend kun je het boek van Slavoj Zizek wel noemen. Hij stelt dat historische gebeurtenissen eerst plaats vinden als tragedie, om vervolgens terug te keren als klucht. Want Hegel zei het al dat herhaling een precieze rol speelt in de geschiedenis. Prompt trekt Zizek dat dan maar even door naar de financiële crises. Zijn conclusie is duidelijk : 'De tijd van de liberaal-democratische moralistische chantage is voorbij'. Want daar ligt de schuld van de economische crises. We moeten op zoek naar een nieuw soort collectieve activiteit buiten de markt en de staat. Zizek stelt: 'vandaag de dag moet onze boodschap zijn dat het toegestaan is kennis te hebben van het communisme en je er volledig mee in te laten, weer in volle trouw aan de communistische Idee te handelen. Want de waarheid is partijdig, en alleen toegankelijk wanneer je partij kiest voor het communisme'. Ben je het daar niet mee eens, met zijn analyse, dan moet je zijn boek maar verder niet lezen, geeft hij zelf aan. De lezer moet maar een eigen keuze maken.

Auteur: Slavoj Zizek

Titel: Eerst als tragedie, dan als klucht

Uitgeverij: Boom ISBN 9789461054968 €24,95

Slavoj Zizek: ´Eerst als tragedie, dan als klucht' Moraal van het boek: de tijd van het liberaal democratische moralistische chantage is voorbij het is weer tijd voor het communisme. Ga er maar even aanstaan. Ondanks het feit dat ik zijn marxistische opvatting niet aanhang toch doorgegaan met het boek door te nemen. Het is echt geen gemakkelijk boek te noemen.Hij constateert dat er tekenen zijn van een herhaalde financiële meltdown.Politici en specialisten stellen: dat we allemaal de lasten moeten delen en een lagere levensstandaard moeten accepteren. Maar in de praktijk is meer belasting voor de rijken taboe. De armen worden armer en de rijken worden rijker. Hoe reageren gewone mensen op zo'n verwarrende situatie. Hij verwijst naar Duitsland in de jaren '30 van de twintigste eeuw waar als reactie het antisemitisme ontstond.

Zie verderAantekeningen Slavoj Zizek 'Eerst als tragedie, dan als klucht