We hebben 161 gasten online

Recensie 'HhhH Himmlers hersens heten Heydrich' Laurent Binet

HhhH Himmlers hersens heten Heydrich Laurent Binet

Wat heeft Laurent Binet een geweldige roman geschreven. Centraal staat de liquidatie van Richard Heydrich (operatie Athropoid), de rechterhand van Himmler, en Reichsprotector van Bohemen en Molavië. HhhH was de bijnaam die de SS voor Heydrich had bedacht en het boek vertelt in grote lijnen het levensverhaal van Reinhard Heydrich. De man, die dacht carrière te gaan maken bij de marine, doch die uiteindelijk een grotere toekomst tegemoet ging als één van de leiders van het Derde Rijk. Heydrich was chef van de Gestapo en de SD, de geheime dienst. Hij was tevens de oprichter van de gevreesde Einsatzgruppen, de paramilitaire doodseskaders, die zich voornamelijk aan het Oostfront schuldig maakten aan zuiveringen door executies zonder enig vorm van proces. Heydrich was ook de initiatiefnemer van de Wannsee-conferentie, die werd gehouden op 20 januari 1942 en waarop werd beslist over het systematisch uitroeiing van de Europese Joden. Ondertussen was Heydrich eind 1941 aangesteld tot Reichsprotector van Bohemen en Moldavië. In die hoedanigheid overleed Heydrich op 4 juni 1942 aan de verwondingen, die hij had opgelopen door de aanslag enkele dagen eerder op 27 mei door twee Tsjechische parachutisten en leden van het verzet, Jozef Gabčik en Jan Kubiš. Als gevolg van die aanslag namen de Nazi’s op vreselijke wijze wraak. Twee dorpen Lidice en Ležáky werden volledig met de grond gelijk gemaakt, circa 1300 mannen, vrouwen en kinderen werden geëxecuteerd of kwamen om in kamp Ravensbrück. Ook wordt in het boek het proces beschreven van het onderzoek voor en schrijven van het boek, zijn commentaar over andere publicaties en films over het onderwerp en een reflectie over de mate waarin historische personen en hun handelingen al dan niet gefictionaliseerd mogen worden in een historische roman. Adembenemend wordt de lezer meegetrokken naar de uiteindelijke aanslag en de wraakmaatregelen van de Duitsers. Binet doet dat op een wijze waardoor geschiedenis echt gaat leven. Ik heb het boek dan ook in een ruk uitgelezen.

Auteur: Laurent Binet

Titel: HhhH Himmlers hersens heten Heydrich

Uitgeverij: Meulenhoff ISBN 9789029086851 € 19,95