We hebben 124 gasten online

Recensie 'De Nederlandse maagd' Marente de Moor

De Nederlandse maagd Marente de Moor

Marente de Moor´s ´De Nederlandse maagd´ heeft terecht de AKO literatuurprijs gewonnen. Hoewel het verhaal zich afspeelt in de zomer van 1936, wordt gaandeweg het verhaal duidelijk dat ook de ervaringen van de 1e wereldoorlog en de opkomst van nazi-Duitsland er een rol in spelen. De vader, die arts is in Maastricht - de sfeertekeningen van Maastricht in die tijd zijn boeiend om te lezen, stuurt zijn achttienjarige dochter Janna, een verdienstelijk schermster, naar Aken, als hij erachter komt dat zijn oude vriend, Egon von Bötticher, daar op het landgoed Raeren woont en schermlessen geeft. Gaandeweg het verhaal blijkt dat Janna's vader een rol heeft gespeeld in de 1e wereldoorlog bij de opvang van Egon in Nederland, die gewond was geraakt tijdens de krijgshandelingen van de oorlog, en door Janna's vader behandeld werd. Om de relatie tussen hen beide te herstellen geeft Janna's vader een brief mee voor Egon. Janna, aangekomen op het verlaten landgoed, raakt steeds meer geïntrigeerd door de oude vriend van haar vader. Wat speelt op de achtergrond een rol? Janna wil meer weten van wat er speelt tussen haar vader en Egon en ontvreemd brieven uit zijn kamer. Er ontwikkelt zich een verhouding tussen Janna en Egon, ondanks het grote leeftijdsverschil. Dat Egon zich niet kan onttrekken aan de ontwikkelingen in Duitsland zelf blijkt, als bezoekers van het landgoed discussies voeren over het nationaal-socialisme en Hitler, waarbij Egon verweten wordt niet aan de 'goede' kant te staan. De sfeer op het landgoed slaat om en Janna vraagt haar vader haar te komen halen. Juist dan speelt zich een drama af tussen een ook op het landgoed aanwezige tweeling. 'De jury sprak over een 'subtiele en zinnelijke roman over de littekens die een oorlog achter kan laten, met een zeggingskracht die nu nog relevant is.'

Auteur: Marente de Moor

Titel: De Nederlandse maagd

Uitgeverij: Querido € 18,95