We hebben 111 gasten online

Recensie Siegfried Lenz `Duitse Les´

Siegfried Lenz Duitse Les

Áls er een auteur is die eigenlijk ondergewaardeerd wordt is het wel Siegfried Lenz. Dit boek is een klassieker uit de Duitse literatuur. Hij schetst een prachtig portret van familiebanden in een kleine Noord-Duitse gemeenschap ten tijde van het Derde Rijk. Deze roman gaat over viendschap, autoriteit, het belang van kunst en het conflict tussen plicht en het individuele geweten. Vooral de strijd tussen plicht en het individuele geweten wordt in de roman op een geweldige manier beschreven. Als historicus komt daar nog bij dat Lenz eigenlijk een beeld schets, van een Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog, zoals dat in het algmeen door de gewone burgers zal zijn ervaren. De 21-jarige Siggi Jepsen bevindt zich in de jaren vijftig in een heropvoedingsgesticht in de omgeving van Hamburg. Als hij in de les Duits opdracht krijgt een opstel te schrijven over ‘de vreugden der plicht’ krijgt hij geen letter op papier. Zijn leraar legt de blokkade uit als een weigering en laat hem voor straf opsluiten. Eenzaam in zijn kamer met uitzicht op de Elbe begint Siggi te schrijven. Bij de ‘vreugden der plicht’ kan Siggi maar aan één persoon denken: zijn vader, Jens Ole Jepsen, de posthuiscommandant van de Rijkspolitie in Rugbüll, de noordelijkste politiepost van Duitsland. Siggi’s vader moet tijdens de oorlog persoonlijk toezicht houden op het schilderverbod dat zijn jeugdvriend, de beroemde schilder Max Ludwig Nansen, wordt opgelegd. De jonge Siggi wordt meegesleept in het bittere conflict dat zich tussen de twee ontwikkelt en kiest steeds meer partij voor de flamboyante schilder.

Auteur: Siegfried Lens

Titel: Duitse Les

Uitgeverij: Van Gennip ISBN 9789461640048 €19,90