We hebben 133 gasten online

Recensie Umberto Eco 'De begraafplaats van Praag'

De begraafplaats van Praag umberto ecoJe zou Umberto Eco´s roman met alle gemak een historische roman kunnen noemen. Hij schets in feite ´een geschiedenis van de negentiende eeuw´, met zijn talrijke complotten, aanslagen en samenzweringen. Centraal staat de totstandkoming van de beruchte ’Protocollen van de Wijzen van Sion’( vinden echter hun oorsprong in historische romans van Eugène Sue en Alexandre Dumas). Zelfs Hitler gebruikte deze tekst ter rechtvaardiging van de Holocaust, en Jodenhaters beschouwen hem nog steeds als historisch en waarheidsgetrouw. Zelf had ik nogal moeite met de pagina´s lange anti-Joodse tirades. Maar Umberto Eco toont de vervalste status van dit document wel aan. Maar het alom aanwezige antisemitisme komt ruim aan bod. Historische roman ook omdat Umberto Eco ons meevoert, door zijn hoofdpersoon Simonini (als spion) te laten acteren, in het Sicilië van 1860 (Garibaldi leidend tot de eenwording van Italië), in Turijn, en daarna in het Parijs van de Commune. De overdadige culinaire details mochten wat minder maar Umberto Eco heeft een zeer erudiete roman geschreven waarbij hij aantoont dat fictie uiteindelijk door kwaadwillende als waarheid werd verkocht.

Auteur: Umberto Eco

Titel: De begraafplaats van Praag

Uitgeverij: Prometeus ISBN 9789044617320 €19,95

In oktober 2010 bracht ik een bezoek aan de begraafplaats van Praag. Zie daarvoor Reis naar Praag 25 tot en met 28 oktober 2010.

Oude Joodse begraafplaats 2

Op de Oude Joodse begraafplaats werden driehonderd jaar lang, de joden mochten alleen op dat terrein hun doden begraven, alle Joden begraven. Door ruimtegebrek liggen de doden tot twaalf verdiepingen hoog boven elkaar begraven. Zie foto. Hoewel er 12.000 grafstenen te zien zijn, wordt geschat dat er een veelvoud daarvan hier is begraven. In 1787 werd de laatste hier ter aarde besteld.