We hebben 158 gasten online

Recensie `Panorama West´ Wanda Bommer

Panorama West Wanda BonnerOp de cover van het boek staat te lezen: ´Het moet een familiefeest op Terschelling worden. Maar het loopt anders. Mijn belangstelling is gewekt, temeer daar op de cover van het boek ook een rode stikker is bevestigd met de vermelding `Zinderend spannend´ voor € 10. Het moet gezegd worden dat ik totaal geen spijt heb gehad, het boek te hebben gekocht. Nog nooit een roman van haar gelezen, het is overigens haar derde roman, en ik laat me dus verrassen. Al lezend neemt inderdaad de spanning toe en ik kan het boek bijna niet wegleggen. Vanaf het begin af aan vraag de lezer zich af hoe het in godsnaam mogelijk is, dat een familie zeven dagen bij elkaar gaat zitten in vakantiehuisjes, terwijl de onderhuidse spanningen steeds meer oplopen. Af en toe lijkt het wel oorlog en is er sprake van onverwerkt verleden. De hoofdpersoon Martijn Marsman, gaat op verzoek van zijn geliefde Francis, mee naar Terschelling, en wordt geconfronteerd met een familie die hij voor het eerst ontmoet. Het wordt Martijn duidelijk dat Francis al jaren niet meer aan de familievakantie heeft deelgenomen. Maar waarom dat weet Martijn nog niet. Bommer slaagt er geweldig in de gespannen verhouding tussen de zussen te beschrijven en hoe de sfeer steeds meer verslechterd. Wanneer dan ook nog kinderen van Francis zus Chantal zoek raken, door toedoen van de irritante zus Gemma, slaan alle stoppen door. Dan blijkt het familie-uitje uiteindelijk uit te monden in een dramatische ontknoping. Het is inderdaad een goed boek, spannend en goed geschreven. Een echte aanrader.

Titel: Panorama West

Auteur: Wanda Bommer

Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar: ISBN9789038895222 € 10