We hebben 232 gasten online

Recensie ´Het familiegraf´ Hjorth & Rosenfeldt

Het familiegrafHet duo Hjorth & Rosenfeldt heeft met ´Het familiegraf´ opnieuw een uitstekende thriller geschreven. Het is derde boek in de zogenaamde Bergmankronieken waarin de psycholoog Sebastian Bergman als hoofdpersoon figureert. Bergman die tegen zijn zin samenwoont met Ellinor maar eigenlijk niets van haar moet hebben. Als hij haar op straat zet neemt ze wraak door bezwarende documenten over te geven aan de economische controledienst. Dat heeft dan direct consequenties voor de ´vader´ van Vanja en voor Vanja zelf. De hoofdverhaallijn begint met de ontdekking door twee wandelaarsters van een graf waarin vier volwassenen en 2 kinderen begraven liggen. De Nationale Recherche wordt ingeschakeld en ontdekt dat zich een Nederlands echtpaar onder de aangetroffen doden bevind. Toevallig op de verkeerde plaats aanwezig geweest? Maar dan bemoeit zich de veiligheidsdienst met de zaak en voor het team is dat reden verder de zaak te onderzoeken. Na de vondst van bewijsmateriaal blijkt dat de familie die in het graf begraven is niet op zeilreis is gegaan maar vermoord werden op bevel van een wel zeer nabij familielid, ondanks de poging van dat familielid om het DNA onderzoek te beïnvloeden. Tussen de bedrijven door spelen de intermenselijke relaties een grote rol met natuurlijk Sebastian als middelpunt. Daarnaast zoekt de Afghaanse Shibika nog steeds naar de reden waarom haar man Hamid en zijn neef Said negen jaar geleden opeens verdwenen. Ze schakelt een journalist in, en brengt zichzelf daardoor in conflict met de moslimgemeenschap. Alle verhaallijnen komen uiteindelijk samen in een zinderende finale.

Titel: Het familiegraf

Auteurs: Hjorth & Rosenfeldt

Uitgeverij: Cargo ISBN 9789023479840 € 19,90