We hebben 138 gasten online

Recensie `Stoner´ John Williams

Stoner John WilliamsHet boek werd al in 1965 geschreven maar pas in 2012 in het Nederlandse taalgebied uitgebracht. Gelukkig want het boek is inderdaad een meesterwerk. Maar wel een hartverscheurend meesterwerk. Centraal in het leven van William Stoner staat het harde leven van zijn jeugdjaren en de keuze uiteindelijk niet voor de landbouw maar voor de letteren, en als hij op het einde van zijn studie docent Engels wordt aan zijn eigen universiteit. Zijn  leven als docent boeit hem en Stoner huwt met een bankiersdochter Edith. Ze trouwen met elkaar zonder elkaar echt te kennen.Edits seksualiteit was indirect en werd niet erkend. Pas toen Edith voor zichzelf had besloten dat ze een kind wilde besloot ze aan de seksualiteit toe te geven.Totdat het kind, een dochter, geboren was. Vanaf dat moment bleek ze Stoner opnieuw te haten.

En daar werd Stoner zich snel van bewust. Hij probeerde door zorg te geven aan zijn dochter zijn liefde uit te dragen. Uiteindelijk slaagde Edith er ook in zijn dochter van hem te vervreemden. In zijn passioneerde docentschap zoekt hij en uitweg om uiteindelijk toe te geven aan een affaire met een jonge docente. Een verwijzing naar hoe het huwelijk had kunnen zijn. Die affaire zou na intriges worden beëindigd en Stoner komt in een strijd terecht met de voorzitter van de Engelse vakgroep. Stoner pakt de liefde voor het doceren weer op, waarbij de kleine wereld van de universiteit uitzicht biedt op oorlog en politiek, de jaren van de depressie en op het leven als geheel. De roman gaat over de vele vormen die liefde aanneemt en alle krachten die daar tegen in gaan. Daarbij is het boek een voorbeeld hoe een man ogenschijnlijk een deprimerend leven leidt, maar het wordt door John Williams op een geweldige manier beschreven. Prachtig en verdrietig. Gelukkig is het boek herontdekt en wordt terecht als meesterwerk erkent.

Titel: Stoner

Auteur: John Williams

Uitgeverij: LeboWski ISBN 9789048813834 € 19,95