We hebben 272 gasten online

Recensie 'Butcher's Crossing' John Williams

Butcher's Crossing

Bij lezing van deze roman van John Williams is er ongeloof over het feit dat de werken van deze auteur pas nu zijn herontdekt. Het boek is al in 1960 geschreven maar pas in 2013 in het Nederlands taalgebied verschenen. Met zijn roman 'Stoner', zie Recensie `Stoner´, heeft Williams al een verpletterende indruk gemaakt. Met 'Butcher's Crossing', dat oorspronkelijk verscheen voor 'Stoner', blijkt opnieuw zijn vakmanschap. De roman is een meeslepende roman waarbij we van dichtbij meemaken, alsof we er midden in zitten hoe de uit Boston afkomstige William Andrews naar het westen trekt. Het is het jaar 1870, als hij in Butcher's Crossing arriveert, in de staat Kansas. Daar neemt hij het besluit om de financier te zijn van een van de laatste jacht op bizons, en gaat zelf ook mee.

De ervaringen die een en ander met zich meebrengt, maakt van John Williams, een volwassen man omdat het leven hard en meedogenloos kan zijn. Zeker als blijkt dat de voorgenomen terugkeer naar Butcher's Crossing, men heeft uiteindelijk veel bizons geschoten, door een opkomende sneeuwstorm niet kan doorgaan en men uiteindelijk na veel ontberingen, pas maanden later de thuisreis kan aanvaarden. Aangekomen in Butcher's Crossing blijkt de markt te zijn ingestort en de huiden niets meer waard te zijn. De passie die hij had gevoeld om een half continent over te trekken, naar een wildernis waarvan hij had gedroomd, als in een visioen, dat hij er zijn onveranderlijke zelf zou kunnen vinden, daar moest hij uiteindelijk zonder spijt van bekennen dat deze was voortgekomen uit ijdelheid. Zeer aanbevolen deze roman!

Titel: Butcher's Crossing

Auteur: John Williams

Uitgeverij: LEBOWSK1 ISBN 9789048816743 € 19,95