We hebben 341 gasten online

Recensie 'De waarheid over de zaak Harry Quebert' Joël Dicker

Dat dit boek een meesterwerk is kan ik volmondig beamen. Joël Dicker is met "De waarheid over de zaak Harry Quebert' genomineerd voor de Prix Goncourt en werd met dit boek winnaar van de Grand Prix du Roman de l'Academie Francaise en de Prix Goncourt des Lycéens. In Nederland ontving hij voor dit boek de Prix Tulipe, een nieuwe Frans-Nederlandse prijs voor de beste Franse roman van het jaar. Al die prijzen zijn volledig terecht. Het boek is eigenlijk alles ineen. Een thriller, een liefdesroman, een psychologische roman en een zedenschets van de Amerikaanse samenleving in New England. Centraal staat de liefdesrelatie tussen de 15e jarige Nola Kerllergan en de sterauteur Harry Quibert. Maar er spelen meer zaken een rol zoals de vriendschap tussen Marcus Goldman en Harry Quebert, het schrijven van boeken die de waarheid aan het licht moeten brengen en wie is er uiteindelijk verantwoordelijk voor de dood van Nola Kellergan.

In meer dan 600 bladzijden wordt de lezer uiteindelijk deel gemaakt van de ware toedracht, maar niet nadat de lezer door de auteur denkt de waarheid te weten, maar uiteindelijk de gebeurtenissen een ongelooflijke wending nemen. Citaat uit het boek 'Hoe goed een boek is meet je niet alleen aan de laatste woorden af, ...maar aan het effect van alle woorden die daaraan voorafgaan. Ongeveer een halve seconde nadat de lezer het boek uit heeft, als hij het laatste woord net heeft gelezen, moet hij bevangen worden door een hevige emotie: een ogenblik lang moet hij alleen denken aan alles wat hij heeft gelezen, dan moet hij naar het omslag kijken en lichtelijk verdrietig glimlachen omdat hij alle personages zo zal missen. Een goed boek, .. is een boek waarvan je het jammer vindt dat het uit is'. Ik had het niet beter kunnen omschrijven. Aanbevolen dus!

Titel: De waarheid over de zaak Harry Quebert

Auteur: Joël Dicker

Uitgeverij: De Bezige Bij ISBN 9789023477600 € 19,90