We hebben 224 gasten online

Recensie' Stille Steden van Flanders Fields' Pierre Vandervelden e.a.

Stille Steden WO-I begraafplaatsen

Stille steden van Flanders Fields is een gids voor de WO I-begraafplaatsen in West-Vlaanderen. Het boek geeft een totaaloverzicht van alle Gemenebestbegaafplaatsen in Vlaanderen. Zo'n 195.000 soldaten uit het Gemenebest lieten daar tijdens de Eerste Wereldoorlog het leven. Na de Eerste Wereldoorlog stond de Imperial War Graves Commission (IWGC), de voorloper van de Commenwealth War Graves Commission voor een belangrijke keuze. Of men kon het besluit nemen de gevallenen uit de Gemenebestlanden te repatriëren en in hun eigen land te begraven, of de soldaten begraven in de buurt van de slagvelden. Er werd gekozen voor deze laatste optie. De Amerikanen besloten tot repatriëring. Een ieder die door het West-Vlaamse land trekt ontkomt niet aan de talloze begraafplaatsen die in het Vlaamse land zijn gemaakt. De bekendste daarvan is natuurlijk Tyne Cot Cementery in Zonnebeke.

Het boek is een uniek naslagwerk over alle begraafplaatsen van Wereldoorlog I in West-Vlaanderen met minstens één geïdentificeerd graf. Naast de oorlogsbegraafplaatsen van het Gemenebest beschreven de auteurs ook tien Belgische militaire dodenakkers, vier Duitse, de enige Amerikaanse begraafplaats in Waregem, waar president Obama onlangs nog een bezoek aan heeft gebracht eneen Franse begraafplaats (Saint-Charles-de-Potyze). Meer dan 500 bijzondere graven krijgen een bijzondere vermelding. Naast het boek wordt ook een gratis Bezoekersgids verstrekt waarin een gids met alle routes en plattegronden van de begraafplaatsen.

Titel: Stille Steden van Flanders Fields. Gids voor de WO I-begraafplaatsen in West-Vlaanderen.

Auteurs: Wayne Evans, Pierre Vandervelden en Luc Corremans.

Uitgeverij: Lannoo ISBN 9789401408561 € 34,99