We hebben 131 gasten online

Recensie 'Voetbalmaffia 2 in de Lage Landen' Knipping en Van Duren

Voetbalmaffia 2 In de lage landen Knipping en Van Duren

In Voetbalmaffia 2 in de Lage Landen gaat men op onderzoek uit in Nederland en België naar matchfixing. In hun eerder verschenen Voetbalmaffia 1 was vooral Europa het onderwerp. Waar de auteurs uitstekend in slagen is de lezer ervan te overtuigen dat het toch niet waar kan zijn dat in Nederland geen matchfixing zou voorkomen, terwijl dat in de rest van de wereld schering en inslag is. Vooral de hoeveelheid geld dat gestoken wordt in gokken op uitslagen - en niet alleen op uitslagen - maakt dat deze interessant wordt voor criminelen. In een zeer makkelijk te lezen schrijfstijl wordt duidelijk dat in verre landen soms miljoenen per wedstrijd in de Jupiler Leaque wordt ingezet, waarbij men zich moet afvragen hoe belangrijk de Jupiler Leaque eigenlijk is.

Daarnaast blijken allerlei voetbalclubs, waar financieel geen enkele ruimte meer voor het voortbestaan blijkt te zijn, ineens te maken krijgen met allerlei louche figuren, die bereid zouden zijn de noodlijdende club over te nemen. Met alle gevolgen van dien. Uit rechtszaken in Turkije en Duitsland wordt duidelijk dat ook in  Nederland aan matchfixing wordt gedaan. Echter, de KNVB doet nog steeds of er niets aan de hand is. De politiek, daartoe gedwongen door onderzoek uit het buitenland en onderzoek van de auteurs, ziet zich nu toch geroepen om door wetenschappers onderzoek te laten doen naar de duistere praktijken in Nederland. Het wachten is op de resultaten van dit onderzoek. De auteurs hebben in ieder geval met hun boeken aangetoond dat Nederland niet een oase in Europa is.

Titel: Voetbalmaffia 2 In de Lage Landen

Auteurs: Tom Knipping en Iwan van Duren

Uitgeverij: Voetbal International: ISBN 8789071359668 € 17,25