We hebben 259 gasten online

Recensie 'Doelwit' David Baldacci

Doelwit David Baldacci

Het aantal boeken die Baldacci wereldwijd heeft verkocht beloopt inmiddels wereldwijd al meer dan 100 miljoen en is  in 45 talen vertaald. Ook in Nederland is hij een schrijver die zeer wordt gewaardeerd. In 'Doelwit' maakt de president van de Verenigde Staten, voor een zeer geheime missie, opnieuw gebruik van Will Robie en Jessica Reel om een poging te wagen de leider van Noord-Korea uit te schakelen, zodat een gevaar voor de wereldvrede kan worden geneutraliseerd. (Robie en Reel werden al eerder door Baldacci  in de boeken 'Onschuldig' en 'De Aanslag' door de president van de VS om hulp gevraagd.)  De contactpersoon die daarbij behulpzaam moet zijn wordt echter ontmaskert en diens aangenomen kinderen worden in een concentratiekamp gevangen gezet.

De oorspronkelijke missie kan niet meer worden uitgevoerd. Robie en Reel krijgen nu de opdracht naar Noord-Korea te gaan, de stiefkinderen te bevrijden - de president kan zo zijn toezegging nakomen die hij aan de contactpersoon had gedaan -  en naar de VS over te brengen. Dat dit niet zonder slag of stoot gaat wordt kleurrijk beschreven. Het gevolg ervan is echter dat de Noord-Koreanen in reactie op de bevrijdingspoging de VS hard willen treffen en besluiten tot een missie die eigenlijk alleen maar tot de eigen dood kan leiden. De spanningen tussen de verschillende dienaars van de Amerikaanse regering komen in het boek ook uitvoerig aan de orde en de vraag staat daarbij centraal in hoeverre men af mag wijken van een eerder gekregen opdracht. Robie en Reel spelen in het boek opnieuw de rol van personen die het onmogelijke mogelijk kunnen maken. Dat is geweldig voor de lezer, maar lijkt soms wat te makkelijk te gaan. Niettemin blijft het boek voor de liefhebbers van Baldacci zeker het lezen waard.

Titel: Doelwit

Auteur: David Baldacci

Uitgeverij: A.W. Bruna ISBN 9789400504448 € 19,90