We hebben 369 gasten online

Recensie 'Veroordeeld' Karin Slaughter

Veroordeeld Karin Slaughter

Karin Slaughter is een begrip in thrillerland. Haar nieuwste literaire thriller, een stand alone thriller, speelt zich niet af met Sara Linton in de hoofdrol. Met 'Veroordeeld' heeft Slaughter een boek willen schrijven waarin zaken zoals racisme, seksisme, inkomensgelijkheid en discriminatie van homo's aan de orde van de dag zijn. Ze plaats de beschrijving in het Atlanta van de jaren zeventig waarbij de lezer soms toch de idee heeft dat er in feite in de loop van de tijd weinig veranderd is. In 'Veroordeeld' staat eigenlijk ook de rol van de vrouw centraal. En dat in een politiekorps waar pesterijen en vooroordelen door de mannelijke collega's schering en inslag zijn. Overigens niet alleen door mannelijke collega's. Kate Murphy, weduwe van een in de Vietnamoorlog omgekomen soldaat, besluit toe te treden tot het politiekorps van Atlanta. Haar eerste praktijkdagen als lid van het korps zijn uitermate heftig. Een seriemoordenaar heeft al vier politiemensen gedood en Kate wordt als vanzelf, samen met Maggy Lawson direct betrokken bij de volgende moordaanslag.

De broer van Maggy Lawson, Jimmy blijkt in zijn verklaring omtrent de dood van zijn partner niet alle feiten juist vermeld te hebben. Het is Kate die samen met Maggy, ondanks de tegenwerking van de collega's op zoek gaan naar de seriemoordenaar. De beschrijving van de dagelijkse werkelijkheid in Atlanta in de jaren zeventig zijn uit het leven gegrepen. Ook in 'Veroordeeld' blijkt dat Slaughter de trauma's van haar hoofdpersonen zeer beeldend beschrijft, omdat zoals Slaughter zelf verklaarde 'dat ieder mens juist tot een individu maakt'. Hoewel de thriller hoofdzakelijk in Atlanta speelt, betrekt Slaugter ook Nederland en de Tweede wereldoorlog in haar boek, omdat de moeder en oma van Kate, Auschwitz hebben overleefd. Dat niet alleen zwarten en vrouwen worden gediscrimineerd maar ook Joden weet Slaughter, gesteund door haar kennis van de werkelijke gebeurtenissen, haarfijn uit te leggen. Naast het feit dat 'Veroordeeld' een echt goede thriller is, is het boek ook een spiegel van de maatschappij uit de jaren zeventig in Atlanta, waarbij de indruk achterblijft dat er nog heel veel dient te gebeuren voordat er daadwerkelijk sprake is van een samenleving waarin een ieder zijn plaats mag hebben.

In haar dankwoord roept Karin Slaughter iedereen op die geïnteresseerd is in de geschiedenis van Nederland een bezoek te brengen aan het Joods Historisch Museum en de Hollandse Schouwburg. Ik sluit me daar van harte bij aan.

Titel: Veroordeeld

Auteur: Karin Slaughter

Uitgeverij: De Bezige Bij ISBN 9789023487241 € 19,95