We hebben 249 gasten online

Recensie 'Kou uit het Oosten' Ken Follett

Kou uit het Oosten Ken Follett

Ken Follett is als schrijver een ongekend fenomeen. Al jaren ben ik een fan van deze schrijver. Steeds weer verwonder ik me over de manier waarop Ken Follett er in slaagt zijn verhaal te integreren in de loop van de geschiedenis en via de personages de tijd, die allang geschiedenis is, weer levensecht te beschrijven. 'Kou uit het Oosten' is het derde deel van de Century trilogie. Deel 1 'Val der titanen' en deel 2 'Nacht van het kwaad' worden op dit moment aangeboden voor de prijs van € 15 per stuk en ik kan een ieder aanraden deze boeken te kopen en ervan te genieten. Al eerder schreef ik een recensie van deel 2 Recensie ´Nacht van het kwaad` Ken Follett. Deel 3 van de Century Trilogie speelt zich af tussen 1961 en 2008 en neemt de lezer mee naar de ontwikkelingen in de VS, Duitsland, Oost-Europa en de Sovjet-Unie aan de hand van de persoonlijke ervaringen van allerlei mensen die deel uitmaken van de geschiedenis.

Hij slaagt er prachtig in om bijvoorbeeld de strijd van Martin Luther King te beschrijven in zijn geweldloze acties voor gelijkberechtiging. De rol van de verschillende presidenten in de Koude Oorlog. Heel indringend hoe de bouw van de muur in Berlijn ertoe leidt dat de levens van veel mensen definitief worden beïnvloed. Prachtige beschrijvingen van de manier waarop vluchtelingen van Oost naar West-Berlijn probeerden te komen. Maar ook hoe vrije publicatie in de Sovjet-Unie niet kon met alle gevolgen van dien. De tentakels van de Stasi in het leven van de burgers van Oost Duitsland. De historische ontwikkelingen worden door Follett uitermate goed weergegeven en dat maakt het boek daardoor alleen al tot een aanrader. Prachtig de beschrijving van de ervaringen van partijlijder Chroesjtsjov, en de periode Gorbatsjov waarin hij de satellietstaten liet weten dat ze voortaan op eigen benen moesten staan. Een boeiend boek dat helaas na 1130 bladzijden zuchtend terzijde werd gelegd, omdat je eigenlijk wilt dat het verhaal nog niet ten einde is. Van de Pillars of the Earth en World without End, twee andere uitstekende boeken van Ken Follett, zijn verfilmd en dvd's steeds te koop.

Titel: Kou uit het Oosten Deel 3 Century Trilogie

Auteur: Ken Follett

Uitgeverij: Boekerij ISBN 9789022571491 € 29,90