We hebben 258 gasten online

Recensie 'Godin, held' Gustaaf Peek

Godin, held Gustaaf Peek

Een roman bestaande uit 5 delen en 50 hoofdstukken. Een roman over een liefdesgeschiedenis van Marius en Tessa. Gustaaf Peek koos ervoor om deze geschiedenis niet te beschrijven van het begin tot het einde, maar juist andersom, van het einde tot het begin. Zo voert hij ons terug van 2039 naar 1985. Tegen de chronologie in dus. Dat is wel even wennen en ik moest mezelf vaak bedwingen om vanaf het laatste hoofdstuk te gaan lezen, dat dus eigenlijk het begin is van dit gepassioneerde liefdesverhaal. Hoe was de intimiteit ontstaan?

Tessa is hier de godin en Marius de held. Het blijkt dat ze elkaar op de middelbare school al hadden ontmoet. Ze leven echter gescheiden levens en hadden blijkbaar verwachtingen en verlangens die ze koesterden. De roman staat vol beschrijvingen over hun gepassioneerde liefde die door Peek uitvoerig wordt beschreven. Wellicht te veel? Laat de lezer daarover zelf maar oordelen. Waarom ze niet er voor kozen om samen verder door het leven te gaan is niet duidelijk maar vormt dat niet juist de aantrekkingskracht. Steeds opnieuw op allerlei manieren proberen elkaar te ontmoeten maakt dat een en ander bewuster wordt beleefd. Een citaat mag hier wel genoemd worden omdat het zo mooi geschreven is: 'Ze ontmoeten elkaar als nieuw, hun beider geheugen machteloos tegenover zoveel weerzien. Het wilde reiken, de oneerlijke vertraging van onhandige kleren, de eerste naakte huid verwelkomd door tong of mond, de blijdschap,om op te gaan in een gedeeld en verlossend verlangen, de bijna pijnlijke haast naar de ander, naar vervulling, de mythe van man en vrouw'. Inderdaad 'Godin, held' is een onverhuld verhaal van het einde tot begin. En terecht is het een openhartige, aangrijpende roman over het mysterieuze en al te menselijke van de liefde.

Titel: Godin, held

Auteur: Gustaaf Peek

Uitgeverij: Querido ISBN 9789021456829 € 19,99