We hebben 105 gasten online

Recensie 'Het boek van wonderlijke nieuwe dingen' Michel Faber

Het boek van wonderlijke nieuwe dingen

Zijn roman uit 2002 'Lelieblank, scharlakenrood' heb ik een aantal jaren geleden ook gelezen. Daarom was ik zo benieuwd naar zijn pas verschenen roman 'Het boek van wonderlijk nieuwe dingen'. Een boek van meer dan 600 bladzijden dat nogal zwaar in je handen ligt. In dit boek speelt religie een grote rol, hoewel Faber zelf zegt dat hij  niet-religieus is. Zijn boek is het ultieme boek over verlies geworden. Dat heeft alles te maken met het overlijden van zijn vrouw Eva. Het was Eva die hem ertoe aanzette het boek toch af te maken. Zelf verklaarde hij in een interview in de Volkskrant dat hij met zijn nieuwe boek een reis wilde maken in de duisternis.

Het boek handelt over een mannelijke predikant, Peter, die het evangelie gaat verkondigen op de verre planeet Ozone en zijn echtgenoot Beatrice achterlaat. Pas later vertelt Beatrice dat ze zwanger is van hun kind. Zelf heb ik niet zoveel met Science Fiction maar het moet gezegd dat het leven dat Faber beschrijft intrigerend is. Maar dat komt vooral door de briefwisseling die Peter heeft met zijn echtgenote Beatrice, die enerzijds alles wat op aarde misgaat beschrijft en anderzijds een wereld beschrijft, waarin alles gewoonweg anders is. Door die briefwisseling groeit steeds meer het onbegrip tussen beiden en komt men steeds meer van elkaar af te staan. Beatrice gaat Peters religieuze taak steeds meer zien als een taak die hem wegdrijft van  haar. Uiteindelijk verliest ze het geloof in Peter maar ook in een God. Hoe miscommunicatie uiteindelijk leidt tot verwijdering tussen twee mensen die elkaar toch zo lief hadden.

Titel: Het boek van wonderlijke nieuwe dingen

Auteur: Michel Faber

Uitgeverij: Podium ISBN 9789057596902 € 25,00