We hebben 144 gasten online

Recensie 'De Grenzeloze' Jussi Adler-Olsen

De Grenzeloze Jussi Adler-Olsen

'De  Grenzeloze' is een nieuw deel in de Q-serie. Inmiddels zijn er van de boeken van de Q serie in Nederland al meer dan 800.000 duizend exemplaren verkocht. Jussi Adler-Olsen heeft opnieuw een erg goede thriller geschreven in de serie Q, dit is al het zesde boek. Zie ook de recensie Recensie ´Het Marco-effect´ Serie Q Jussi Adler-Olsen. In 'De Grenzeloze' wordt rechercheur Carl Morck op gebeld door een collega op het eiland Bornholm, die hem vraagt zich bezig te houden met een oude zaak van zo'n zeventien jaar geleden, waarbij een meisje is omgekomen door een verkeersongeluk en daarbij bewust om het leven lijkt te zijn gebracht. Morck wimpelt de zaak echter af, wat hij naderhand zal betreuren. Het is onder druk van zijn assistente Rose dat bureau Q zich toch gaat bezighouden met deze zaak.

Dan blijkt dat de collega die Borck had opgebeld, zichzelf van het leven heeft beroofd, op de afscheidsreceptie ter gelegenheid van zijn eigen pensionering. Hoe meer bureau Q zich in de zaak verdiept blijkt dat hun oud-collega niet minder dan zeventien jaar bezig is geweest om klaarheid in de zaak te brengen. Het spoor leidt hen naar een zekere Frank waarvan ze alleen de voornaam kennen en een man die blijkbaar een alternatieve samenleving heeft gecreëerd. Maar waar weet men niet. Langzamerhand begint men een beeld te krijgen van de man en wordt de verdenking steeds sterker. Echter niets blijkt in de praktijk uiteindelijk te kloppen en bureau Q, van onopgeloste zaken wordt uiteindelijk op het verkeerde been gezet. Nadat duidelijk wordt dat de waarheid dichterbij was dan men dacht, wordt het leven van de medewerkers van bureau Q nog in gevaar gebracht om uiteindelijk te leiden tot de ontknoping van het mysterie van de dood van het meisje, zeventien jaar daarvoor. Terecht wordt Jussi Adler-Olsen dé ongekroonde koning genoemd van de Scandinavische misdaadliteratuur.

Titel: De Grenzeloze Serie Q

Auteur: Jussi Adler-Olsen

Uitgeverij: Prometheus ISBN 9789044628210 € 17,50