We hebben 193 gasten online

Recensie 'De Geheugenman' David Baldacci

De Geheugenman David Baldacci

Je hebt thrillerschrijvers en thrillerschrijvers, maar binnen het genre heb je ook gradaties. David Baldacci is een thrillerschrijver die niet minder dan 100 miljoen boeken verkocht heeft, hetgeen op zichzelf al voldoende zegt. Ik denk dat ik bijna al zijn boeken in bezit heb en gelezen heb. Niet elk boek haalt een topniveau en soms merk je dat hij om contractuele redenen een boek moest afronden, dat bij nader inzien niet kan tippen aan zijn over het algemeen kwalitatief goede boeken. Van een aantal boeken heb ik recensies geschreven. Zie Recensie 'De ontsnapping' David Baldacci ; Recensie 'Doelwit' David Baldacci ; Recensie 'King & Maxwell' David Baldacci en Recensie ´Vergeten´ David Baldacci. Het boek 'De Geheugenman' is er een in de Amos Decker serie, een nieuwe serie boeken waarvan dit het eerste is.

Amos Decker, de hoofdpersoon in het boek, krijgt als hij zijn eerste wedstrijd speelt als professionele  Footbalplayer een harde klap tegen zijn hoofd, waardoor zijn carrière meteen ten einde komt. Door die klap op zijn hoofd kan Decker niets meer vergeten. Nadat hij jaren later werkzaam is al politierechercheur ontdekt hij bij thuiskomst dat zijn zwager, vrouw en dochter zijn vermoord. Niet in staat de klap te boven te komen raakt hij de weg kwijt, neemt ontslag en leeft op de straat. Langzamerhand krijgt hij toch weer vat op zijn leven en als in zijn woonplaats op zijn oude middelbare school een dodelijke schietpartij plaatsvind wordt hij gevraagd om de politie bijstand te verlenen. Uit nader onderzoek volgt, dat op de plaats van delict verwijzingen worden gevonden, die rechtstreeks verband lijken te hebben met Amos Decker, de moord op zijn zwager, vrouw en dochter en de schietpartij. Bij beide zaken is hetzelfde wapen gebruikt. De vraag de steeds meer opkomt is: wat is de relatie van Amos Decker met de moordenaar of moordenaars. In het verleden van hen moet de sleutel te vinden zijn. Op onnavolgbare wijze slaagt Baldacci er weer de aandacht van de lezer vast te houden, om uiteindelijk de waarheid te ontsluieren. Met andere woorden een van de betere boeken van Baldacci.

Titel: De Geheugenman

Auteur: David Baldacci

Uitgeverij: Bruna ISBN 9789400504462 € 19,95