We hebben 220 gasten online

Recensie 'De Mythe van Methusalem' Jo Claes

De mythe van Methusalem Jo Claes

Tijdens een bezoek aan een boekwinkel te Den Haag vond ik dit boek van Jo Claes 'De Mythe van Methusalem'. Dit boek bleek de winnaar te zijn van de Gouden Strop 2015. Omdat ik tot nu toe nog geen boek van Jo Claes had gelezen trok dit mijn aandacht en kocht ik dit boek. Na wat navorsingen bleek dat Jo Claes al sinds 2008 een reeks misdaadromans rond het personage van inspecteur Thomas Berg heeft geschreven. Deze spelen zich af in de stad Leuven, waar de auteur zelf woont. Inmiddels zijn er al acht boeken in de serie verschenen. De mythe van Methusalem heeft naast de Gouden strop van 2015 ook nog de Hurcule Poirot Publieksprijs gewonnen. Ik heb De Mythe van Methusalem in een ruk uitgelezen en daarmee volledig onderschreven hetgeen de jury van de Gouden Strop al memoreerde in het juryverslag.

Uit het Juryrapport:

'Jo Claes neemt je in De mythe van Methusalem meteen mee in het verhaal. Het hoofd van het research laboratorium krijgt van een huurmoordenaar de keuze voorgelegd: een afscheidsbrief schrijven en een pilletje cyaankali innemen in ruil voor het leven van zijn geliefde en zijn ongeboren kind. Het verhaal concentreert zich rondom de fenomenale ontdekking bij een research laboratorium voor stamcelonderzoek, dat erin geslaagd is ouderdomsverschijnselen drastisch af te remmen. Jo Claes heeft, door gebruik te maken van een aantal klassieke elementen van de triller, het verhaal intelligent, spannend, met veel vaart, beeldend en met een mooie twist aan het eind, beschreven. De mythe van Methusalem wil je in een ruk uitlezen.

Kortom een ware winnaar van de Gouden Strop 2015 en gelukkig kan ik de anderen boeken rond Thomas Berg ook nog gaan lezen. Een prettig vooruitzicht. Een minpuntje is slechts de prijs. Voor het boek moet € 21,99 worden betaald, €2 meer dan de gemiddelde prijs.

Titel: De mythe van Methusalem

Auteur: Jo Claes

Uitgeverij: Houtekiet ISBN 9789089242730 € 21,99