We hebben 422 gasten online

Recensie 'Rosy' Pierre Lemaitre

Rosy Pierre Lemaitre

Pierre Lemaitre wordt de beste Franse thrillerauteur van dit moment genoemd. De lezer moet in de regel, als men zijn boeken leest wel tegen het gebruik van geweld kunnen. Zie daarvoor Recensie 'Camille' Pierre Lemaitre. Zijn laatste boek Rosy, is een stuk minder dik dan zijn eerdere boeken, maar is niet minder spannend. Opnieuw wordt de hulp ingeroepen van de kleine inspecteur Camille Verhoeven in een zaak die uiteindelijk van landelijk belang lijkt te zijn. De hoofdpersonen van het boek zijn een moeder Rosie en haar zoon Jean. Rosie zit opgesloten voor een moordaanslag op de vriendin van Jean en het is Jean die zijn moeder vrij wil krijgen. Al opmerkelijk genoeg maar Lemaitre is creatief in het verzinnen van de door Jean toegepaste terreur. Het boek beschrijft in het begin een bomaanslag, die zoals blijkt, veroorzaakt is door een granaat uit de Eerste Wereldoorlog.

Die granaten blijken nog steeds te vinden te zijn in de voormalige frontgebieden. Als de dader Jean spoedig wordt gearresteerd blijkt dat hij nog zes andere granaten heeft verstopt waarvan een bij een kleuterschool. Zijn eis is dat hij samen met zijn moeder wordt vrijgelaten en een aantal miljoenen meekrijgt om in Australië verder te kunnen leven. Als blijkt dat de autoriteiten alle kleuterscholen van Parijs willen laten ontruimen laat Jean weten dat de school, waar hij de granaat heeft geplaatst, zich niet in Parijs bevind. Gevolg is dat er een nationale paniek uitbreekt. Hoe uiteindelijk inspecteur Camille Verhoeven erin slaagt de achtergronden van de relatie van moeder en zoon bloot te leggen wordt prachtig door Lemaitre beschreven. Uiteindelijk komt ook nu weer een zeer onorthodoxe oplossing tot de uiteindelijke ontknoping. Inderdaad weer een goede thriller van Lemaitre.

Titel: Rosy

Auteur: Pierre Lemaitre

Uitgeverij: Xander ISBN 9789401604253 € 7,99