We hebben 209 gasten online

Recensie 'Als je het licht niet kunt zien' Antony Doerr

als je het licht niet kunt zien

Niemand zal onberoerd blijven bij het leven van deze roman. Twee belangrijke zaken spelen in deze roman een grote rol. Het feit dat de jonge Marie-Laure op negenjarige leeftijd blind wordt en het feit dat wanneer zij twaalf is de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Zij leeft, nadat haar moeder is overleden, met haar vader in Parijs. Haar vader werkt als curator in het Natuurhistorisch Museum. Hun veiligheid loopt gevaar, komt onder druk te staan en haar vader besluit samen met zijn dochter te vluchten naar Saint-Melo. Bij deze vlucht neemt hij echter het belangrijkste bezit mee, een zeer waardevolle steen, om te voorkomen dat deze in de handen van de Duitsers valt. Zoals zo vaak in die tijd leiden de oorlogsontwikkelingen ertoe dat mensen, die voordien niet van elkaars existentie wisten, elkaar ineens onverwacht ontmoeten, hetgeen hun leven op slag veranderen doet.

Dat gebeurde ook bij Werner Pfennig die in een Duits mijnstadje, samen met zijn zuster opgroeide in een weeshuis. Hij heeft zeer veel talenten en krijgt de mogelijkheid zich te bekwamen, komt in de Hitlerjugend terecht en blijkt in staat een nieuw soort zend- en ontvangstapparatuur te bouwen. Maar nadat hij door een meerdere beschuldigd wordt komt hij terecht op de slagvelden aan het Russische front waar hij wordt ingezet om illegale zenders op te sporen. De oom van Marie-Laure heeft ook een zender in bezit en besluit die ook te gebruiken. Als Werner wordt overgeplaatst naar het westfront kan het uitzenden van illegale zender worden ontdekt. Hoe een en ander zich ontwikkeld en of de waardevolle steen in handen valt van de Duitsers moet de lezer zelf maar ontdekken. Dat ondanks de gruwelijke oorlogsgebeurtenissen de tijd daarna verder gaat, waarin eenieder getekend is voor het leven, wordt door Anthony Doerr op treffende wijze beschreven. Dat dit boek op de bestsellerlijst stond van de New York Times geeft goed aan dat velen het boek waardeerden. Aanbevolen dus.

Titel: Als je het licht niet kunt zien

Auteur: Antony Doerr

Uitgeverij: The House of Books ISBN 9789044345940 € 19,99