We hebben 284 gasten online

Recensie 'Drijfzand' Henning Mankell

Drijfzand Henning Mankell

Henning Mankell is niet meer onder ons. Op 5 oktober 2015 is hij overleden. Bij hem was kanker geconstateerd. Een zeer ernstige vorm van kanker. In 'Drijfzand' beschrijft Mankell onder andere zijn ziekte proces,waarbij opgemerkt moet worden dat het boek afsluit met het bezoek aan zijn specialist die hem meedeelde dat de chemokuren wel resultaat hadden gehad. Maar uiteindelijk blijkt Mankell toch zo ziek te zijn dat de dood van Mankell het uiteindelijke resultaat was. Mankell beschrijft en reflecteert in 'Drijfzand' zijn leven en hoe hij tegen de dood aankijkt. Eigenlijk durfde hij niet aan de dood te denken. Hij realiseerde zich dat ons hele leven lang we ernaar streven vaardigheden en kennis te verwerven en nieuwe ervaringen op te doen. Maar uiteindelijk zal dat allemaal in het niets verdwijnen.

Hij respecteerde mensen die geloven in een leven na de dood, maar begreep ze niet. Want het leven speelt zich hier en nu af, en dat is alles. Hij zag zichzelf geconfronteerd met de vraag wat moed en angst eigenlijk voor hem betekenden. Het ene kan volgens hem niet zonder het andere. Angst is meer dan die primitieve, basale vrees om te sterven. Angst is ook de vrees voor pijn, een gevoel dat zich niet laat onderdrukken. Of de ontstellende gedachte dat er een moment komt waarop je niet meer zult meemaken wat er de volgende dag, en de dag daarna, gebeurt. De angst voor de dood heeft een rationele grond, maar vloeit ook voort uit de dingen die we ons inbeelden en onze menselijke natuur. Het fundament van het leven. Het is nu eenmaal zo, stelt Mankell, dat we weten dat we sterfelijk zijn. Maar het boek gaat ook over levensvreugde. Als fervent lezer van Mankell's boeken, is het door middel van 'Drijfzand' mogelijk deze man zijn laatste overpeinzingen te mogen volgen. Henning Mankell was een zeer gewaardeerd schrijver. De meeste mensen kennen hem vooral van de Wallader-reeks, waarvan in Nederland meer dan 1 miljoen exemplaren zijn verkocht. Maar daarnaast schreef hij ook jeugdboeken en romans. Ik herinner mij nog dat ik vakantie vierend in Oostenrijk, daar in een boekhandel boeken van hem aantrof die nog niet in Nederland waren uitgebracht. En hoe blij ik daar mee was. De wereld heeft een geweldig mens verloren, maar we hebben zijn boeken nog.

Titel: Drijfzand

Auteur: Henning Mankell

Uitgeverij: De Geus ISBN 9789044534832 € 22,95